FA | EN | AR |
if (Model != null) {

1401/08/09 10:09:25

ترمیم شكستگی ها

شكستگی نوعی آسیب دیدگی است كه معمولاً برای استخوان اتفاق می­افتد. اگر استخوان شكسته از پوست بیرون بزند شكستگی از نوع باز یا تركیبی است.

معمول­ ترین درمان­ ها برای شكستگی استخوان به صورت زیر می­باشند:

* درمان عوارض جدی    * تسكین درد       * محافظت          *استراحت       *گذاشتن یخ       *بالا گذاشتن اندام شكسته

*جا انداختن قسمت­های جابجا شده     * ثابت نگه داشتن، معمولاً با استفاده از آتل یا گچ        * گاهی اوقات لازم است كه جراحی انجام شود

شكستگی دست

گچ گیری:برای درمان آسیب ­هایی انجام می­شود كه باید چند هفته بی حركت نگه داشته شود. گچ گیری یكی از روش­های رایج ثابت نگه داشتن استخوان­های شكسته و جدا شده است چون گچ شكل پذیر است و سایش آن روی بدن كم است. فایبرگلاس محكم­تر، سبك­تر و بادوام­تر است و چون بهتر دور عضو را می­گیرد می­توان گچ را با فایبرگلاس عوض كرد.

 

چه شكستگی­ هایی با جراحی درمان می­شود؟

1) شكستگی­ های باز: این نوع شكستگی را نمی­توان جا انداخت. اگر یك تكه از استخوان جابجا شده باشد. یا تاندون بین استخوانها گیر كرده باشد پزشك   نمی­تواند استخوان­های شكسته را با دستكاری از بیرون منظم كند و گاهی اوقات عضلات قطعات استخوان را می­كشد و اجازه نمی­دهد كه در جای خود باقی بماند.

2) شكستگی­ های سطح مفصلی: این شكستگی ­ها تا مفصل پیش می­رود و غضروف سرهای استخوان مفاصل می­شكنند. برای اینكه بیمار بعدها دچار آرتروز نشود، پزشكان ترجیح می­دهند كه غضروف شكسته را نیز جا بندازند و منظم كنند.

3) شكستگی ­های پاتولوژیك استخوان ضعیف شده.

 

انواع جراحی:

1) جااندازی باز با تثبیت داخلی:جراح ابتدا برشی را ایجاد می­كند تا شكستگی مشخص شود سپس قطعات شكسته را با وسایل مخصوص منظم می­كند و با تركیبی از سیم­های فلزی، پین، پیچ و میله و پلیت ثابت نگه می­دارد.

2) تعویض مفصل :مواجی آرتروپلاستی (تعویض مفصل) معمولاً زمانی ضرورت می­یابد كه شكستگی به شدت بر سر استخوان ران یا استخوان بالای بازو، استخوان زانو، بخشی از مفصل شانه، آسیب زده باشد.

3) پیوند استخوان: جراح تراشه­هایی از استخوان را از بخش دیگری از بدن برای مثال (لگن) می­گیرد اگر فاصله بین قطعات شكسته استخوان زیاد باشد،‌ عمل پیوند باید به سرعت انجام شود.