FA | EN | AR | AZ
if (Model != null) {

1400/07/26 16:01:12

آموزش به بیماران کووید پس از ترخیص

۱- داروهای تجویزی خود را به طور منظم در زمان‌های ذکر شده در نسخه مصرف کنید و حتی اگر احساس بهبودی می‌کنید داروها را قطع نکنید تا دوره درمان کامل شود.

2- این داروها بر اساس شرایط جسمی و وضعیت بیماری شما برایتان تجویز شده است. لطفا از توصیه کردن آنها به دیگران بپرهیزید.

۳- در صورتیکه سرفه شما بدتر شد، مجدد تب کردید یا تنگی نفس شما تشدید شد بلافاصله به مرکز درمانی مراجعه کنید.

۴- شما باید در یک اتاق مجزا از سایر اعضای خانواده استراحت کنید. اتاق مورد نظر باید یک پنجره باز و یک درب باز داشته باشد تا تهویه هوا به درستی انجام شود.

۵- تعداد دفعات خروج از اتاق را به حداقل برسانید و فقط برای موارد ضروری از اتاق خارج شوید. اطمینان حاصل کنید که محل هایی که شما و سایر اعضای خانواده به طور مشترک از آنها استفاده می کنید (مانند آشپزخانه و دستشویی) تهویه مناسبی دارند.

۶- در اتاق مجزا و تخت مجزا بخوابید. اگر این امکان فراهم نیست و منزل شما فقط یک اتاق دارد از سایر اعضای خانواده حداقل یک متر فاصله بگیرید و محل خواب خود را با فاصله انتخاب کنید.

۷- ظرف غذا و قاشق و چنگال شما باید از بقیه مجزا باشد. این وسایل باید پس از مصرف با آب و مایع ظرفشویی و جدا از ظروف سایر اعضای خانواده شسته شود.

۸- تعداد کسانیکه از شما مراقبت می‌کنند باید محدود باشد. ترجیحا فقط با یک نفر که در سلامت کامل است و بیماری زمینه ای (که خطر ابتلای وی را بیماری کرونا بیشتر میکند مانند دیابت، مشکل قلبی و ...) ندارد در یک منزل بمانید. کسی اجازه عیادت از شما را ندارد تا زمانیکه کاملا بهبود یابید و هیچ علامتی نداشته باشید. (این روند حدود ۱۴ روز طول می کشد)

۹- محل‌هایی از اتاق که شما مکرر با انها در تماس هستید باید به طور مکرر شسته و ضدعفونی شود. این سطوح شامل میزهای کنار تخت، کناره های تخت و صندلی های اتاق می باشد. ابتدا با شوینده های معمول سطوح را بشویید و سپس با ضدعفونی کننده حاوی هیپوکلریت سدیم ۰.۵ % (برای تهیه این محلول یک لیوان وایتکس را با ۹ لیوان آب جوشیده سرد شده مخلوط کنید) ضد عفونی کنید.

۱۰- بعد از هر بار که فرد سالم با شما، محل‌هایی که شما رفت و آمد داشتید یا وسایل شما تماس داشته باشد باید دست های خود را با اب و صابون بشوید. همچنین قبل و بعد از درست کردن غذا، قبل از غذا خوردن، بعد از استفاده از دستشویی و هر گاه که دست کثیف به نظر می رسد برای شما و سایر افراد منزل ضروری است. (البته تاکید می شود که شما نباید برای سایر اعضای خانواده غذا بپزید)

۱۱- بعد از شستن دست‌ها با آب و صابون از دستمال کاغذی به جای حوله برای خشک کردن دست‌‎ها استفاده کنید. اگر تهیه دستمال کاغذی برای شما مقدور نیست از حوله پارچه‌ای استفاده کنید ولی به محض خیس شدن آنرا تعویض کنید و جدا از سایر لباس ها بشویید.

۱۲- پس از شستن دست‌ها با آب و صابون، شیر آب را نیز شسته و سپس اقدام به بستن آن بنمایید.

۱۳-  به صورت مداوم دستگیره درب اتاق‌ها و سرویس‌های بهداشتی را ضد عفونی نمایید.

۱۴- دست شویی، حمام و کلیه سطوح توالت حداقل روزی یکبار باید ضدعفونی شود. اول با موادیکه به طور معمول توالت را اب می‌شویید همه جا را بشویید. سپس آب بکشید و با ضدعفونی کننده های حاوی هیپوکلریت سدیم ۰.۵ % (برای تهیه این محلول یک لیوان وایتکس را با ۹ لیوان آب جوشیده سرد شده مخلوط کنید) ضدعفونی کنید.