FA | EN | AR |
if (Model != null) {

1401/08/08 11:42:37

بررسی مثانه(سیستوسكوپی)

بررسی مشكلات دستگاه ادراری، اغلب نیازمند این است كه مثانه و سیستم خروجی آن تحت دید مستقیم بررسی شوند. انجام این كار سیستوسكوپی نامیده می­شود. سیستوسكوپی معمولاً بصورت سرپایی در بیمارستان و یا مطب انجام می­شود. تاریخ و زمان آن از پیش مشخص می­گردد. در صورت لزوم می­توانید با پزشك خود در مورد موعدهای مناسب مشورت كنید.

در روز انجام سیستوسكوپی از شما خواسته می­شود تمام لباسهای خود را در آورید. لباسی از طرف اتاق عمل جهت پوشاندن بدن خود در اختیار شما قرار می­گیرد. یك پرستار از شما چند سوال خواهد كرد و نوع عمل را به شما توضیح خواهد داد. در زمان مقرر شما را به داخل اطاق عمل برده و در روی تختی به پشت دراز خواهید كشید. پاهای شما از هم باز و بالا برده شده و در محل مخصوصی قرار داده می­شود. سیستوسكوپی تحت شرایط استریل انجام می­شود. یعنی تمام مراقبتها بعمل خواهد آمد تا باكتری وارد مثانه نشود و عفونت ادراری ایجاد نگردد.

قبل از شروع به انجام سیستوسكوپی ناحیه تناسلی شما توسط یك ماده ضدعفونی كننده تمیز خواهد شد. عمل سیستوسكوپی تحت بی­حسی موضعی انجام می­شود. برای انجام این عمل یك ژل بی­حس­كننده در داخل مجرا تزریق می­شود. این ژل هم خاصیت بی­ حس ­كننده دارد و هم اینكه  به عنوان یك ماده لغزاننده كمك به انجام عمل سیستوسكوپی می­كند. در خانمها اغلب نیاز به تزریق ماده بی ­حس­ كننده به داخل مجرا نیست. در حین سیستوسكوپی بیدار خواهید بود و انجام عمل را حس خواهید كرد. ممكن است این كار سبب مختصر درد و ناراحتی در شما شود. شاید در حین انجام سیستوسكوپی نیاز به اقدام خاص دیگری باشد. در این صورت اگر پزشك معالج صلاح دانست، متخصص مربوطه توضیحات لازم را به شما خواهد داد و به شما توصیه خواهد كرد كه راحت بوده و لحظاتی بعد به خواب خواهید رفت. اگر از قبل احتمال داده شود كه حین سیستوسكوپی نیازمند بیهوشی عمومی خواهید بود، به شما توصیه می­شود كه 8 ساعت قبل ازبیهوشی، از خوردن و آشامیدن پرهیز نمایید.

عمل سیستوسكوپی به این صورت است كه یك لوله باریك فلزی از همان محلی كه ادرار می­كنید (مجرا) به آرامی وارد مثانه می­شود. مطلب حائز اهمیت، شل بودن كامل شما در حین انجام این عمل است. پس از ورود به مثانه توسط عدسی­های مختلفی مثانه و سیستم ادراری تحتانی شما بررسی خواهد شد. تمام این عمل، اگر مشكلی وجود نداشته باشد، معمولاً بیش از چند دقیقه طول نمی­كشد. اگر بیهوشی نگرفته باشید، می­توانید بلافاصله پس از خاتمه عمل فعالیت عادی خود را دوباره از سر بگیرید. اگر بیهوش شده باشید، پس از خاتمه عمل شما را در محل مخصوص تحت نظر می­گیرند تا بطور كامل حالت هوشیاری خود را بدست بیاورید. اگر بیهوشی داشته ­اید یك نفر باید شما را تا منزل همراهی كند و نمی­توانید رانندگی كنید، بعد از آن قادر خواهید بود فعالیت­های روزانه خود را از سر بگیرید.

سیستوسكوپی

پس از سیستوسكوپی:

بدنبال سیستوسكوپی ممكن است تا چند روز احساس سوزش در ادرار كردن داشته باشید یا قطرات خون را در ادرار مشاهده نمایید. اگر مایعات زیاد بنوشید و مثانه خود را نیز زود به زود تخلیه نمایید، این علائم سریعتر برطرف خواهند شد. بعد از اتمام سیستوسكوپی پزشك معالج هر یافته­ای را به شما توضیح خواهد داد. اگر لازم باشد كه بررسی­های تكمیلی انجام دهید، توضیحات كافی در مورد آنها به شما داده خواهد شد. گاهی لازم است كه در وقت مجدد، تمام مدارك پزشكی شما بررسی و تصمیمات درمانی مقتضی، با مشورت خود شما اخذ گردد.