FA | EN | AR |
if (Model != null) {

1401/01/29 12:12:32

ایمنی مادر و نوزاد در زایمان طبیعی

زایمان طبیعی مزایای زیادی نسبت به زایمان سزارین دارد. از جمله آن می‌توان به كاهش مشكلات تنفسی، افزایش سطح ایمنی بدن، دوره نقاهت كمتر نسبت به زایمان سزارین، حمایت عاطفی و روانی بهتر و ... اشاره نمود. در این مقاله به موضوع ایمنی مادر و نوزاد در زایمان طبیعی پرداخته شده است. 

ایمنی جسمی در زایمان طبیعی

مشكلات تنفسی در نوزادان حاصل از زایمان طبیعی و به دنبال آن عوارض ناشی از اقدامات درمانی كمتر از سزارین می­‌باشد. زیرا فشاری كه حین زایمان طبیعی به جنین وارد می‌شود، تخلیه ریه‌­ها از مواد و پاك شدن مجاری تنفسی را به دنبال دارد. تماس سریع پوست به پوست مادر و نوزاد و شروع شیردهی با آغوز در فاصله زمانی كوتاه هنگام زایمان طبیعی امكان­‌پذیر می­‌باشد كه همین امر سبب افزایش فعالیت سیستم ایمنی بدن نوزاد می­‌شود.

ترشح هورمون اكسی­توسین هنگام زایمان بر شیردهی تأثیر گذاشته و نوزاد شیر مادر (آغوز را كه نخستین واكسن نوزادان علیه بیماری­های عفونی محسوب می­‌شود) را سریع‌­تر و راحت­‌تر دریافت می‌كند.

طول مدت اقامت در بیمارستان و دورة نقاهت در زایمان طبیعی كمتر است و به همین دلیل عوارض و عواقب ناشی از اقامت در بیمارستان برای مادر و نوزاد كاهش می­‌یابد.

خطرات ناشی از تشكیل لخته پس از زایمان طبیعی بسیار كمتر از سزارین است.

عفونت به دنبال زایمان طبیعی شایع نیست در صورتی كه احتمال  عفونت رحم بعد از سزارین بیشتر می‌باشد.

زایمان طبیعی بدون بیهوشی انجام می­‌شود بنابراین عوارض بیهوشی (حساسیت به دارو ـ مشكلات تنفسی) كه ایمنی بیمار را به خطر می­اندازد وجود ندارد.

ایمنی جسمی در زایمان

ایمنی روانی در زایمان طبیعی

فاصله زمانی بین تولد زیستی (لحظه تولد) و تولد روانی نوزاد (اولین تماس پوست با پوست با مادر) در زایمان طبیعی بسیار كوتاه و ناچیز است. كوتاه بودن این زمان زمینه­ ساز رشد روانی مناسب از ابتدای تولد می­‌شود.

حمایت روانی ـ عاطفی مادر از نوزاد شامل: لمس كردن، در آغوش گرفتن و شیردهی در زایمان طبیعی در فاصله زمانی بسیار كوتاه‌­تر و با كیفیت بهتر نسبت به سزارین صورت می­‌گیرد.

در زمان خروج جنین از بدن مادر هورمونی با عنوان آندورفین در بدن مادر ترشح می­‌شود كه علاوه بر تسكین درد زایمان و ایجاد رضایت در مادر باعث افزایش توان روحی و روانی نوزاد در بزرگسالی می­‌شود. همچنین این هورمون احتمال افسردگی پس از زایمان را در مادر كاهش می­‌دهد.