FA | EN | AR |
if (Model != null) {

1403/06/29 14:34:13

روز جهانی آلزایمر

دلیل نامگذاری روز جهانی آلزایمر

بیماری آلزایمر به نام دکتر آلویس آلزایمر نامگذاری شده است. در سال 1906، دکتر آلزایمر متوجه تغییراتی در بافت مغز زنی شد که بر اثر یک بیماری روانی غیرعادی مرده بود. علائم وی شامل از دست دادن حافظه، مشکلات زبانی و رفتار غیرقابل پیش بینی بود.

 

اهمیت روز جهانی آلزایمر

آلزایمر یک اختلال شدید مغزی است که باعث از دست دادن حافظه و سردرگمی می‌شود و اگر به موقع تشخیص داده نشود و مدیریت نشود، می‌تواند به طور منفی بر توانایی‌های ذهنی فرد در یادگیری، تفکر، استدلال، به یادآوری، حل مسئله، تصمیم‌گیری و توجه تأثیر بگذارد و این می‌تواند بر فعالیت‌های روزمره و کنترل احساسات فرد تأثیر بگذارد. این بیماری جدی نه تنها بر بیماران بلکه بر خانواده‌ها و دوستان آن‌ها نیز تأثیر می‌گذارد.
ماه جهانی آلزایمر هر سال در سپتامبر برگزار میشه و روز جهانی آلزایمر نیز ۲۱ سپتامبر هر سال هست. این یک فرصت جهانیست برای افزایش آگاهی درباره حمایت از افرادی که تحت تأثیر این بیماری قرار دارند.

هنوز بسیاری از مردم به‌طور نادرست معتقدند که آلزایمر بخشی از پیری طبیعی است. این دلیل به تنهایی اهمیت کمپین‌های آگاهی عمومی، مانند ماه جهانی آلزایمر، را برای تغییر ادراکات و افزایش دانش عمومی موجود در مورد بیماری آلزایمر نشان می‌دهد.

کمپین ماه جهانی آلزایمر2024 بر اساس شعارهای « زمان اقدام برای درمان زوال عقل، زمان اقدام برای درمان آلزایمر است» متمرکز خواهد بود.

در روزهای منتهی به این روز و در خود روز، بسیاری از سازمان‌های آلزایمر و زوال عقل در سراسر جهان رویدادهایی مانند پیاده‌روی‌های ذهنی، جمع‌آوری کمک‌های مالی، فعالیت‌ها و کمپین‌های آگاهی‌رسانی برگزار می‌کنند تا توجه جامعه را به افرادی که به بیماری آلزایمر یا دیگر انواع زوال عقل مبتلا هستند، جلب کنند.

در هر روز جهانی آلزایمر، ADI گزارش سالانه جهانی آلزایمر را منتشر می‌کند. موضوع کمپین امسال مانند گزارش سال 2023 بر مشکل پس از تشخیص متمرکز خواهد بود.

روز جهانی آلزایمر

موضوع روز جهانی آلزایمر 2024

موضوع روز جهانی آلزایمر در سال 2024 « زمان اقدام برای درمان زوال عقل، زمان اقدام برای درمان آلزایمر است» است که نه تنها اهمیت شناسایی عوامل خطر بیماری آلزایمر را مورد تاکید قرار می‌دهد، بلکه به پذیرش اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر به هدف جلوگیری یا حداقل تاخیر در بروز زوال عقل نیز اشاره دارد.

شناخت و مدیریت خطرات مرتبط با بیماری آلزایمر می‌تواند تأثیرات چشم‌گیری داشته باشد. تغییرات مختلف در سبک زندگی می‌تواند به کند کردن یا جلوگیری از پیشرفت آن کمک کند. عوامل خطر مشترکی بین بیماری‌های عروقی و سندرم‌های زوال عقل وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه‌هایی برای کاهش خطر زوال عقل انتشار کرده است که می‌تواند بیماری‌های قلبی-عروقی را نیز متوقف کند.

بهبود انتخاب‌های سبک زندگی به علاوه کنترل عوامل خطر قابل تغییر می‌تواند نه تنها خطر زوال عقل در آینده را به حداقل برساند بلکه سایر شرایط مزمن را نیز کاهش دهد. حفاظت از سلامت مغز می‌تواند با موارد زیر حاصل شود:

  • عدم مصرف الکل
  • اشتیاق به یادگیری مادام‌العمر
  • تعامل اجتماعی و تحریک در سنین بالاتر

 

موضوعات گذشته در سال های اخیر روز جهانی آلزایمر

سال به سال، موضوعات گذشته روز جهانی آلزایمر به شرح زیر است:

موضوع روز جهانی آلزایمر 2023 - خیلی زود نیست ، خیلی دیر نیست

موضوع روز جهانی آلزایمر ۲۰۲۲ - زوال عقل را بشناسید، آلزایمر را بشناسید

موضوع روز جهانی آلزایمر ۲۰۲۱ - زوال عقل را بشناسید، آلزایمر را بشناسید

موضوع روز جهانی آلزایمر ۲۰۲۰ - بیایید راجع به زوال عقل صحبت کنیم

موضوع روز جهانی آلزایمر ۲۰۱۹ - بیایید راجع به زوال عقل صحبت کنیم

موضوع روز جهانی آلزایمر ۲۰۱۸ - هر ۳ ثانیه، کسی در جهان دچار زوال عقل می‌شود

 

حقایقی درباره روز جهانی آلزایمر

آلزایمر یکی از رایج‌ترین انواع زوال عقل است که ۶۰ تا ۸۰ درصد از کل موارد زوال عقل در جهان را در بر می‌گیرد.

برآورد شده که شیوع آلزایمر در سطح جهانی حدود ۲.۴ میلیون نفر است.

طبق گزارش ADI، تا سال ۲۰۵۰، ۱۳.۵ میلیون نفر در سراسر جهان با زوال عقل زندگی خواهند کرد.

فنلاند کشوری است که بیشترین تعداد مبتلایان به آلزایمر را دارد و از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر، ۵۵ مورد آلزایمر وجود دارد.

واضح است که اکثر بیماران آلزایمر ۶۵ سال یا بیشتر دارند، اما الزاما پیری تنها عامل خطر آلزایمر نیست .

مشاهده شده که ۵ درصد از بیماران آلزایمر به آلزایمر زودرس بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی مبتلا می‌شوند.

آلزایمر درمان قطعی ندارد و ماهیت پیش‌رونده‌ای دارد، اما تشخیص و درمان زودهنگام می‌تواند به کاهش علائم کمک کند.

نخستین کمپین ماه آلزایمر در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد. در یک مطالعه، مشاهده شده که به طور میانگین ۲ از ۳ نفر در سطح جهانی درک کمی از بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط با آن در کشورهای خود دارند.

هر سال، سازمان جهانی بیماری آلزایمر (ADI) گزارش خود را درباره گزارش‌های جهانی آلزایمر منتشر می‌کند که بر موضوعات مختلف مرتبط با زوال عقل تمرکز دارد.