FA | EN | AR |
if (Model != null) {

1403/06/07 09:40:33

دیابت چیست؟

​​مرور كلی

دیابت شیرین به گروهی از بیماری ها گفته می شود که بر نحوه استفاده بدن از قند خون (گلوکز)تأثیر میگذارد. گلوکز برای سلامتی شما حیاتی است زیرا منبع مهمی از انرژی برای سلولهایی است که عضلات و بافت های شما را تشکیل می دهند. همچنین منبع اصلی سوخت مغز شماست.

دیابت از نظر نوع متفاوت است. اما، مهم نیست که شما چه نوع دیابتی داشته باشید، مقدار زیاد قند در خون می تواند منجر به مشکلات جدی در سلامتی شود.

دیابت شیرین پایدار شامل دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 می باشد. دیابت ناپایدار شامل پیش دیابت هنگامی که سطح قند خون شما بالاتر از حد طبیعی است، اما آنقدر بالا نیست که بتوان آن را به عنوان دیابت طبقه بندی کرد(و دیابت حاملگی )در دوران بارداری اتفاق می افتد اما ممکن است پس از زایمان کودک برطرف شود می باشد.

دیابت

علائم و نشانه ها

علائم دیابت با توجه به میزان قند خون متفاوت است. برخی از افراد، به ویژه کسانی که پیش دیابت یا دیابت نوع 2 دارند، ممکن است در ابتدا علائمی را تجربه نکنند. در دیابت نوع ،1 علائم به سرعت ظاهر می شود.

برخی از علائم و نشانه های دیابت نوع 1 و 2 عبارتند از:

  • تشنگی
  • تکرر ادرار
  • گرسنگی شدید
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • وجود کتون در ادرار (کتون ها محصول جانبی تجزیه عضلات و چربی هستند که در صورت عدم وجود انسولین کافی در بدن اتفاق می افتد(
  • خستگی
  • تحریک پذیری
  • تاری دید
  • ترمیم كند زخم ها
  • ابتلا به عفونت های مکرر، مانند عفونت لثه یا عفونت های پوستی و عفونت های واژن

دیابت نوع 1 می تواند در هر سنی ایجاد شود، گرچه اغلب در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر میشود. دیابت نوع 2 در هر سنی ممکن است ایجاد شود، اگرچه اغلب این بیماری در افراد بالای 40 سال بیشتر دیده می شود.

 

چه موقع به پزشک مراجعه می کنیم؟

در صورت مشاهده علائم احتمالی دیابت، با پزشک خود تماس بگیرید . هرچه بیماری زودتر تشخیص داده شود، بهتر كنترل می شود.اگر دیابت برای شما تشخیص داده شده باشد، تا زمان كنترل فند خون حتما بصورت منظم با پزشك مراجعه نمایید.

 

علل

برای درک دیابت، ابتدا باید بفهمید که چگونه گلوکز به طور معمول در بدن پردازش می شود.

انسولین چگونه کار می کند؟

انسولین هورمونی است که ازغده ای واقع در پشت وزیرمعده (پانکراس) ترشح می شود.لورالمعده انسولین را در جریان خون ترشح می کند. انسولین موجود در گردش خون سبب ورود قند داخل سلول می شود،كه كاهش قند خون را به همراه دارد. با پایین آمدن سطح قند خون، ترشح انسولین از پانکراس نیز کاهش می یابد.

 

درمان

با توجه به نوع دیابت، انسولین و داروهای خوراکی ممکن است در درمان مورد استفاده قرار گیرد. داشتن رژیم غذایی سالم، حفظ وزن مناسب و شرکت در فعالیت های منظم نیز از عوامل مهم درکنترل دیابت هستند.

 

درمان انواع دیابت

بخش مهمی از مدیریت دیابت حفظ وزن سالم از طریق رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی است:

تغذیه سالم: رژیم غذایی باید بیشتر بر روی میوه ها، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و غلات کامل (غذاهایی که دارای مقدار زیادی فیبر هستند و چربی و کالری کمی دارند) متمرکز گردد و چربی های اشباع شده، کربوهیدرات های تصفیه شده و شیرینی جات کاهش داده شود. درواقع، این بهترین برنامه غذایی برای کل خانواده است. غذاهای شیرین هر چند وقت یکبار خوب هستند. متخصص تغذیه می تواند کمک کند یک برنامه غذایی متناسب با اهداف درمانی، ترجیحات غذایی و سبک زندگی شما ایجاد کند.

فعالیت بدنی: همه به ورزش های هوازی منظم نیاز دارند و افرادی که دیابت دارند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. ورزش با انتقال قند به سلولهای بدن جایی که برای انرژی استفاده میشود، سطح قند خون را کاهش می دهد. ورزش همچنین حساسیت به انسولین را افزایش می دهد، این بدان معناست که بدن برای انتقال قند به سلولهای به انسولین کمتری نیاز دارد. فعالیت هایی را که از آن لذت می برید مانند پیاده روی، شنا و یا دوچرخه سواری را انجام دهید. آنچه مهم است، قرار دادن فعالیت بدنی در برنامه روزانه است. حداقل 30 دقیقه در روز ورزش هوازی داشته باشید. این فعالیت می تواند به میزان10 دقیقه و سه بار در روز باشد. اگر مدتی فعال نبودید، به آرامی شروع کنید و به تدریج زمان آن را بیشتر کنید.

 

درمان های جایگزین

اگر تصمیم دارید هر نوع روش درمانی جایگزین را امتحان کنید ، مصرف داروهایی را که پزشک برای شما تجویز کرده قطع نکنید. حتما در مورد استفاده از هر یک از این روشهای درمانی با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که باعث ایجاد واکنشهای جانبی یا تعامل با درمان فعلی شما نمی شوند. زندگی با دیابت می تواند دشوار و ناامید کننده باشد. گاهی اوقات ، حتی وقتی همه کارها را درست انجام داده اید، ممکن است سطح قند خون شما افزایش یابد. اما به برنامه مدیریت دیابت خود پایبند باشید و احتمالا هنگام مراجعه به پزشک تفاوت مثبت در C1A خواهید دید. به اشتراک گذاشتن ناامیدی و پیروزی های خود با افرادی که می فهمند چه چیزی را تحمل می کنید، می تواند بسیار مفید باشد. و ممکن است دریابید که دیگران نکات بسیار خوبی در مورد مدیریت دیابت دارند. می توانید به انجمن دیابت ایران بپیوندید.

 

آماده شدن برای ویزیت

اطلاعات شخصی اصلی، از جمله استرسهای عمده یا تغییرات اخیر زندگی را بنویسید. اگر قند خود را در خانه کنترل می کنید، با ذکر جزئیات تاریخ و زمان آزمایش، نتایج گلوکز را به همراه داشته باشید. لیستی از آلرژی های خود و همه داروها، ویتامین ها و مکمل هایی که مصرف می کنید، تهیه کنید.

سابقه پزشکی خانوادگی خود را ثبت کنید. به ویژه، اقوام نزدیکی که دیابت، حمله قلبی یا سکته مغزی داشته اند توجه داشته باشید. سوالات خود را برای پرسش از دکتر بنویس ید. در مورد جنبه های مدیریت دیابت که درباره آن ابهام دارید، سوال کنید.