FA | EN | AR |
if (Model != null) {

1403/06/06 10:56:28

تعویض دیسک مهره ای

تعویض کامل دیسک یک روش جراحی است که در آن دیسک های بین مهره ای آسیب دیده ستون فقرات با یک دیسک مصنوعی جایگزین می شود تا عملکرد و حرکت طبیعی ستون فقرات بازگردد. دیسک های ستون فقرات بالشتک های نرمی هستند که بین مهره ها قرار می گیرند .

به طور سنتی درمان دیسک های آسیب دیده، فیوژن ستون فقرات می باشد. در جراحی فیوژن ستون فقرات، بافت دیسک برداشته می شود و فضای خالی بین بدنه ی مهره ها با بافت استخوانی پر می شود. با انجام این کار ستون فقرات در این قسمت حرکت نمیکند و درد به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. با این حال، مشکلات متعددی در رابطه با جراحی فیوژن ستون فقرات از جمله تخریب دیسکهای مجاور وجود دارد.

جایگزینی کامل دیسک یک روش نسبتاً جدید است که به عنوان جایگزین فیوژن برای بیماران مبتلا به کمردرد ناشی از دی سک بین مهره ای آسیب دیده استفاده می شود.

جراحی تعویض دیسک

جراحی تعویض دیسک برای چه افرادی مناسب است؟

جراحی تعویض کامل دیسک ممکن است در بیمارانی توصیه شود که کمردرد ناشی از بیماری تخریب کننده (دژنراتیو) دیسک دارند، وضعیتی است که در آن دیسکهای بین مهره ها به تدریج در اثر فرآیند پیری تخریب و به گزینه های درمانی غیرجراحی پاسخ نداده اند.

جراحی تعویض کامل دیسک در بیماران مبتلا به عفونت ستون فقرات، پوکی استخوان، آلرژی یا حساسیت به ایمپلنت، لغزش مهره ها (اسپوندیلولیستزیس)، تومورستون فقرات، بارداری،استفاده طولانی مدت از استروئیدها، جراحی قبلی ستون فقرات و چاقی مرضی ممنوع است .

 

تشخیص

جراح سابقه پزشکیتان را بررسی و معاینه فیزیکی انجام می دهد. تصویربرداری مانند MRI ،CT اسکن و گرافی برای تعیین علت کمردرد توصیه شود. جراح همچنین ممکن است دیسکوگرافی انجام دهد، روشی برای تعیین اینکه کدام دیسک در ستون فقرات باعث درد می شود. در طی دیسکوگرافی، رنگ مخصوصی به دیسک تزر یق میشود، سپس عکس برداری با اشعه ایکس و سیتی اسکن برای بررسی اینکه کدام دیسک باعث درد میشود، گرفته میشود.

 

دیسک مصنوعی

دیسک مصنوعی وسیله ای است که در فضای بین مهره ها قرار می گیرد تا حرکت یک دیسک معمولی را شبیه سازی کند. دیسک های مصنوعی از فلز یا پلاستیک یا ترکیبی از فلز و پلاستیک ساخته می شوند. پلی اتیلن، کبالت، کروم یا آلیاژ تیتانیوم مواد مورد استفاده برای ساخت دیسک هستند.

 

عمل

هدف از این عمل، جایگزینی دیسک دردناک آسیب دیده و در عین حال بازگرداندن حرکت به ستون فقرات است . جراحی تعویض کامل دیسک تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. در طول جراحی، با توجه به شرایط شما و ترجیح جراح، یک برش در شکم یا کمر داده می شود. سپس اندام ها و رگهای خونی با دقت به کنار منتقل می شوند تا به ستون فقرات دسترسی پیدا کنند. یک عکس اشعه ایکس برای مشاهده تصویر دقیق از دیسکی که قرار است جایگزین شود، گرفته می شود. سپس جراح دیسک آسیب دیده را خارج و فضای دیسک را برای جایگزینی دیسک مصنوعی جدید آماده می کند. صفحات فلزی ایمپلنت وارد شده و در موقعیت صحیح قرار می گیرند و سپس پلی اتیلن کشویی بین صفحات قرار داده می شود. همانطور که مهره ها به حالت طبیعی باز می گردند، فشارستون فقرات دیسک جدید را در جای خود محکم می کند. پس از عمل، گرافی دیگر برای بررسی موقعی ت و تناسب دیسک جدید گرفته می شود.

 

مزایای جراحی

مزایای جراحی تعویض کامل دیسک نسبت به جراحی فیوژن عبارت است از:

- بازگشت زودهنگام به فعالیت ها

- دامنه حرکتی بیشتری را فراهم می کند .

- کاهش فشار بر روی دیسک های مجاور

- کاهش خطر تغییرات تخریب کننده (دژنراتیو) بر دیسک های بالا و پایین

 

مراقبت های بعد از عمل

معمولا 2 تا 4 روز با توجه به شرایطتان در بیمارستان بستری می مانید . در روز اول پس از جراحی باید بایستید و در بخش راه بروید. یک بریس یا کرست برای حمایت از ستون فقرات برای شما ساخته می شود که در حین راه رفتن و نشستن باید از آن استفاده کنید. تمرینات ورزشی مانند پیاده روی و حرکات کششی معمولا پس از چند هفته شروع می شوند، با این حال باید از فعالیت کششی شدید اجتناب کرد.

تعویض دیسک مهره ای

خطرات و عوارض

عوارض بالقوه مرتبط با جراحی تعویض کامل دیسک عبارتند از:

  • عفونت
  • آسیب عروق خونی
  • دررفتگی دیسک
  • تخریب پروتز
  • آسیب عصبی
  • درد مداوم
  • احتمال ایجاد مجدد درد
  • مشکلات جنسی
  • آسیب به دیسک های مجاور

 

جراحی تعویض کامل دیسک، جایگزینی برای جراحی فیوژن ستون فقرات می باشد که در آن که دیسک آسیب دیده برداشته و با یک دیسک مصنوعی جایگزین می گردد. با تعویض کامل دیسک، بیماران به طور قابل توجهی کمردرد کمتری دارند و عملکرد آنها بهبود می یابد.