FA | EN | AR |
if (Model != null) {

1403/06/03 14:36:00

خروج رحم از طریق شکم (TAH)

مرور کلی

هیسترکتومی شکمی یک عمل جراحی است که رحم را از طریق یک برش شکمی برمی دار ند. در روش هیسترکتومی نسبی پزشک رحم را برداشته و دهانه رحم را دست نخورده باقی می گذارد. در روش هیسترکتومی کامل، رحم و دهانه رحم را بصورت کامل خارج می کند.گاهی اوقات برداشتن رحم شامل برداشتن یک یا هر دو تخمدان و لوله های رحمی نیز می باشد.

 

چه زمانی کاندید برای جراحی هیسترکتومی شکمی می شوید؟

  • سایز رحم بزرگ شده باشد و خون ریزی غیرمعمول وجود داشته باشد.
  • ابتلا به سرطان رحم یا دهانه رحم
  • فیبروم (در صورتی که رشد سریع و خون ریزی غیرمعمول ایجاد کند)
  • آندومتریوز
  • پرولاپس و افتادگی شدید رحم
  • خونریزی غیرطبیعی رحمی
  • درد مزمن لگن
  •  در مورد سرطان، عمل برداشتن رحم ممکن است تنها گزینه باشد. اما برای سایر شرایط از جمله فیبروم، آندومتریوز و افتادگی رحم ممکن است ابتدا بتوانید درمان های کم تهاجمی و دارویی را امتحان کنید.
هیسترکتومی

 

خطرات

جراحی برداشتن رحم معمولا بسیار ایمن است، اما هر جراحی بزرگی خطراتی را نیز به همراه دارد. خطرات مرتبط با هیسترکتومی شکمی شامل موارد زیر است:

*لخته شدن خون و ایجاد آمبولی

*عفونت محل عمل و ایجاد آبسه های لگنی

*خون ریزی بیش از حد

*آسیب به دستگاه ادراری، مثانه، راست روده یا سایر ساختارهای لگن

 

قبل از عمل

 قبل از جراحی، آزمایشاتی برای بررسی سرطان انجام می شود که می تواند رویکرد پزشک را نسبت به جراحی تغییر دهد. پزشک با توجه به شرایط شما بعضی از آزمایشات زیر را انجام می دهد.

سیتولوژی دهانه رحم (تست پاپ اسمیر)

بیوپسی آندومتر(نمونه برداری از بافت رحم)، که سلول های غیر طبیعی در لایه داخلی رحم یا سرطان آندومتر را تشخیص می دهد.

سونوگرافی لگن، که ممکن است اندازه فیبروم رحم ، پولیپ آندومتر یا کیست تخمدان را نشان دهد.

سی تی اسکن و MRI در موارد آندومترویوز کمک کننده می باشد.

روز قبل و صبح جراحی، به شما آموزش داده می شود که با استفاده از صابون دوش بگیرید و محل عمل را شستشو دهید تا خطر عفونت کاهش یابد. پاکسازی واژن (دوش واژن) یا پاک سازی رکتوم (انما) قبل از عمل نیز ممکن است انجام شود. بلافاصله قبل از جراحی، یک داروی آنتی بیوتیکی داخل وریدی در یافت خواهید کرد تا خطر ابتلا به عفونت را بعد از عمل به حداقل برساند.

 

حین عمل

هیسترکتومی به طور معمول تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، بنابراین در حین جراحی بیدار نخواهید بود. مدت عمل حدود یک تا دو ساعت به طول می انجامد.

برای شروع عمل، از طریق مجرای ادراری سوند را عبور داده تا مثانه شما تخلیه شود. سوند در حین جراحی و مدت کوتاهی پس از آن در جای خود باقی می ماند. شکم و واژن قبل از جراحی با یک محلول استریل تمیز می شود.

برای انجام عمل برداشتن رحم، پزشک با استفاده از یکی از دو روش زیر شکم شما را برش می دهد: برش عمودی، که از وسط شکم شروع می شود و از زیر ناف تا بالای استخوان شرمگاه گسترش می یابد. برش افقی، که تقریبا پانزده سانتی متر پایین تر از ناف قرار دارد.

نوع برش به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله دلیل برداشتن رحم ، نیاز به بررسی قسمت فوقانی شکم، اندازه رحم و وجود هرگونه زخم در جراحی های قبلی شکم. به عنوان مثال ، برداشتن رحم برای آندومتریوز ، فیبروم های بزرگ و سرطان های زنان و زایمان عمدتا از طریق برش عمودی انجام میشود.

 

بعد از عمل

هیسترکتومی شکمی معمولا به یک تا دو شب بستری در بیمارستان نیاز دارد، اما ممکن است طولانی تر شود. برای خونریزی واژن و ترشحات باید از نوار بهداشتی استفاده کنید. خروج ترشحات خونی از واژن برای چندروز تا چند هفته پس از جراحی برداشتن رحم طبیعی است. با این حال، اگر خونریزی به اندازه قاعدگی یا خونریزی مداوم دارید، به جراح خود اطلاع دهید.

جا به جایی و انجام تنفس عمیق پس از عمل، از عوارض عمل همانند تشكیل لخته، تجمع مایع در ریه و عفونت ریه جلوگیری می كند. در هر ساعت 5 تا 10 تنفس عمیق انجام دهید و هر بار 3 تا 5 ثانیه نفس خود را نگه دارید.

برای پیشگیری از ایجاد لخته در پا پس از جراحی 5 تا 6 بار در روز پیاده روی كنید. در صورت توصیه پزشک از جوراب های ضدلخته استفاده نمایید.

 

مراقبت های در منزل

در رژیم غذایی خود مقادیر زیاد پروتئین (گوشت کم چرب، تخم مرغ، لبنیات و ...)، ویتامین C، گوجه فرنگی و مرکبات قرار دهید.

در روز های اول بعد از عمل مصرف مواد غذایی نفاخ (لوبیا، نخود، تربچه، خیار، نوشابه گازدار، لوبیا و...) را محدود کنید.

جهت پیشگیری از یبوست روزانه 8 تا 10 لیوان آب میل نمایید. رژیم غذایی پر فیبر مصرف نمایید. در صورت عدم انجام اجابت مزاج از پزشك خود دارو دریافت نمایید.

بعد از جراحی برداشتن رحم حدود شش هفته برای بازگشت به حالت معمول خود زمان نیاز است. در طول این مدت:

استراحت کافی داشته باشید.

تا شش هفته بعد از عمل بار سنگین بلند نکنید.

بعد از جراحی خود فعال بمانید، اما از انجام فعالیتهای بدنی شدید در شش هفته اول خودداری کنید.

پس از شش هفته در صورت طبیعی بودن معاینه واژینال توسط پزشک می توانید فعالیت جنسی خود را از سربگیرید.

 

تغییرات پس از جراحی

جراحی رحم برخی از جنبه های زندگی شما را برای همیشه تغییر می دهد. برای مثال:

دیگر قاعدگی نخواهید داشت و نمی توانید باردار شوید ولی در صورتی که تخمدان ها خارج نشده باشد، فعالیت هورمون ها ادامه خواهد داشت. اگر نزدیک به دوران یائسگی هستید، برداشتن تخمدان همراه با هیسترکتومی سبب شروع یائسگی می شود که احساس گرگرفتگی اولین علامت می باشد.

اگر جراحی برداشتن نسبی رحم داشته باشید، دهانه رحم در جای خود باقی می ماند، بنابراین همچنان در معرض خطر سرطان دهانه رحم هستید. برای غربالگری سرطان دهانه رحم به تست پاپ اسمیر منظم نیاز دارید.