FA | EN | AR |
if (Model != null) {

1403/05/27 09:17:10

چربی خون بالا

اگر شما به بیماری چربی خون مبتلا هستید، میزان چربی در خون شما بیشترازحد طبیعی است. چربی ها معمولا به صورت تری گلیسرید و کلسترول در بدن وجود دارد. بدن برای فعالیت خود نیاز به کلسترول دارد، بیشتر کلسترول مورد نیاز بدن در کبد ساخته می شود. سلول های بدن به کلسترول به عنوان بخشی از غشای سلولی خود نیاز دارند، پوست از نور خورشید و کلسترول برای ساخت ویتامین D استفاده می کند. بعضی غدد در بدن مانند بیضه در آقایان و غدد فوق کلیوی از کلسترول برای ساخت هورمون استفاده می کند. همچنین کبد از کلسترول برای تولید صفرا که کمک به هضم مواد غذایی می کند، استفاده می کند. بدن از تری گلیسیرید برای تولید انرژی استفاده می کند. مواد غذایی که حاوی میزان بالایی از تری گلیسرید می باشد شامل: غذاهای چرب، کربوهیدرات های تصفیه شده، غذاهای سرشار از قند و الکل. بدون انجام تغییراتی در ساختار چربی ها، آن ها قادر به حرکت از کبد به جریان خون نیستند. کبد، پروتئین خاصی را در اطراف چربی ها می پیچد و مولکول جدیدی به نام لیپوپروتئین ایجاد می کند.

لیپوپروتئین ها می توانند در جریان خون حرکت و خود را به سلول هایی که به آن ها نیاز دارند برسانند. با توجه به نوع لیپوپروتئینی که کلسترول بخشی از ساختار آن است، تعیین می کند که کلسترول از نوع خوب است یا بد. به عنوان مثال کبد لیپوپروتئین هایی با چگالی بسیار کم ( VLDL) تولید می کند که منبعی از کلسترول بد ( LDL) می باشد. این لیپوپروتئین ها سرشار از کلسترول و تری گلیسیرید می باشد. VLDL در جریان خون حرکت می کند و تری گلیسرید را به سلول ها، محلی که برای تولید انرژی از آن استفاده می شود، می رساند. اگر کبد بیش از مقدار مورد نیاز بدن به انرژی، VLDL  تولید کند، بدن تری گلیسیرید اضافی را به عنوان چربی در بدن ذخیره می کند و VLDL پس از ازدست دادن تری گلیسیرید اضافی به لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) تبدیل می شود LDL در جریان خون حرکت و کلسترول را به سلول هایی که به آن نیاز دارد، می رساند.

چربی خون بالا

اگر بدن میزان زیادیLDL تولید کند، این LDL اضافی می تواند در خون تجمع کند، همچنین می تواند در دیواره عروق رسوب وتشکیل پلاك چربی دهد که می تواند سبب آسیب به دیواره عروق شود، همچنین بیشتر اوقات سبب تنگی عروق و کاهش جریان خون در آن می شود. به همین علت به LDL کلسترول بد نیز گفته می شود. محل شایع تجمع پلاك های چربی، عروق قلب می باشد که وظیفه خون رسانی به قلب را برعهده دارد. این تجمع پلاك سبب بیماری عروق قلب می شود و شانس حمله قلبی را افزایش می دهد. این پلاك ها در شریان های دیگر مانند شریان گردنی (کاروتید) نیز می تواند تجمع یابد و سبب کاهش خون رسانی به مغز شود و شانس سکته های مغزی را افزایش دهد.  کبد همچنین لیپوپروتئین هایی با چگالی بالا تولید می کند که به عنوان کلسترول خوب یا HDL شناخته می شود که میزان بالایی پروتئین و مقدار بسیار کمی تری گلیسیرید و کلسترول در مقایسه با LDL دارد. HDL سبب حذف کلسترول اضافی از سلول ها و عروق خونی می شود. به همین دلیل به آن کلسترول خوب گفته می شود HDL سبب بازگشت کلسترول اضافی به کبد می شود محلی که آن از بدن حذف می شود. اگر شما 21 سال به بال سن دارید به شما توصیه می شود هر 5 سال یکبار آزمایش خون از جهت بررسی کامل چربی انجام دهید که شامل بررسی کلسترول کامل، HDL ، LDL  و تری گلیسیرید می باشد. این آزمایش نیاز به 9 تا 12 ساعت ناشتایی دارد. میزان مناسب چربی در بیشتر افراد شامل :

  • میزان کلسترولتان باید کمتر از 200 باشد.
  •  میزان HDL یا همان کلسترول خوب باید 60 یا بیشتر از 60 باشد.
  • میزان LDL یا همان کلسترول بد باید کمتر از 100 باشد.
  • میزان تری گلیسیرید باید کمتر از 150 باشد.

ممکن است برای شما با توجه به شرایطتان و نظر پزشکتان این اعداد متفاوت باشد.

اگر میزان کلسترولتان بالاست، باید رژیم غذایی قلبی داشته باشید که غنی شده از پروتئین، میوه ها و سبزیجات می باشد.

چربی هایی که میزان کلسترول و LDL خون را افزایش می دهند عبارتند از چربی های اشباع شده و چربی های ترانس.

این چربی ها معمولا در دمای اتاق به شکل جامد می باشند که در گوشت، فرآورده های لبنی، غذاهای فرآوری شده، روغن جامد و روغن های استوایی مانند روغن نارگیل،روغن پالم و کره کاکائو یافت می شود.

چربی های غیر اشباع که در دمای اتاق به شکل مایع می باشد، سالم تر هستند که در غذاهایی مانند ماهی، خشکبار و روغن های گیاهی یافت می شود. سایر مواردی که می تواند در کاهش کلسترول کمک کند عبارت است از:

- ترک سیگار

- انجام ورزش منظم مانند پیاده روی سریع یا دویدن

 اگر تغییر سبک زندگی نتواند در کاهش کلسترول موثر باشد پزشک برای شما دارو تجویز خواهد کرد.