FA | EN | AR |
if (Model != null) {

1403/05/25 11:54:44

باتری قلب یا پیس‌میکر

قلب یک اندام عضلانی است که خون را در سراسر بدن پمپاژ می‌کند ضربان قلب توسط سیگنال‌های الکتریکی تولید شده در قلب تعریف می‌شود. تغییر یا وقفه در این سیگنال‌ها می‌تواند باعث تغییر در ریتم قلب شود و بر عملکرد طبیعی قلب تاثیر بگذارد. باتری قلبی که از اسم صحیح آن ضربان ساز می باشد دستگاه كوچكی است که در زیر پوست قفسه‌ی سینه یا شکم قرار می‌گیرد و تکانه‌های الکتریکی را به عضله قلب می‌رساند تا به حفظ ضربان و ریتم مناسب قلب کمک کند.

 

 چه افرادی کاندید گذاشتن ضربان ساز هستند؟

 ریتم غیرطبیعی قلب و علائم مرتبط با آن، دلیل اصلی تعبیه ضربان ساز در قلب می باشد.تعدادی از مشکلات و بیماری‌های قلبی مانند ضربان كند قلب، ضربان تند که در قسمت‌های بالای قلبی ایجاد می‌شود سنگ كوب و نارسایی قلبی و ضخیم شدن عضله‌ ی قلب می‌تواند ضربان‌های طبیعی قلب را مختل کرده و باعث ایجاد ضربان‌های غیرطبیعی شوند که ممکن است خیلی کند، سریع یا نامنظم باشد و می‌تواند منجر به علائمی مانند تپش قلب، خستگی، تنگی نفس و قش شود.

 

 نحوه‌ی کارکرد ضربان‌ساز

 دستگاه ضربان‌ساز یک مولد ضربان‌ساز کوچک است که با باتری کار می‌کند و به قلب متصل می‌شود باتری دستگاه ضربان‌ساز معمولا حدود هشت تا ده سال کار می‌کند. دستگاه ضربان‌ساز، ریتم غیرطبیعی قلب تشخیص می‌دهد و با تولید ضربان های الکتریکی برای اصلاح آن پاسخ می‌دهد. هنگامی که ریتم عادی شد ارسال سیگنال متوقف می‌شود. دستگاه ضربان‌ساز، پس از کاشت بر اساس نیاز بیمار تنظیم‌ می شود .

باتری قلب

انواع ضربان‌ساز قلبی

بر اساس وضعیت قلبی شما پزشک ممکن است یکی از انواع ضربان‌ساز را توصیه کند مثل :

ضربان‌ساز تک حفره ای

 این نوع ضربان‌ساززمانی استفاده می‌شود که تکانه‌های الکتریکی از دهلیز راست به بطن راست در قلب کند می‌شود که باعث کاهش ضربان قلب می‌شود. ضربان ساز دارای یک سیم سربی می‌باشد که در دهلیز یا بطن راست قرار می‌گیرد.

ضربان‌ساز دوحفره ای

 این نوع ضربان‌ساز دارای دو سیم سربی می باشد. یکی در دهلیز راست و دیگری در بطن راست که سبب تنظیم قلب به طور مداوم می‌شود و توانایی پمپاژ قلب را به حداکثر می‌رساند.

ضربان‌ساز بتنی

 این نوع ضربان ساز برای همگام‌سازی انقباضات بطن چپ با بطن راست برای بهبود عملکرد یا ای اف قلب در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی استفاده می‌شود. ای اف، اندازه گیری خونی است که توسط بطن چپ قلب به اندام‌ها پمپ می شود. بیماران مبتلا به نارسایی قلبی دارای ای اف پایین می‌باشند که سبب اختلال در انتقال خون به اندام های بدنشان می شود.

 

 آماده سازی قبل از عمل

 اقدامات قبل از عمل برای جراحی تعبیه ضربان ساز ممکن است شامل این موارد باشد:

  •  بررسی تاریخچه پزشکی و معاینه
  • آزمایش خون
  • تصویربرداری و سایر اقدامات انجام شده
  • اطلاع‌رسانی به پزشک در مورد هر گونه حساسیت به داروهای بیهوشی یا لاتکس
  •  بررسی داروهای تان و خودداری از مصرف داروهایی مانند رقیق‌کننده‌های خون
  • داشتن حداقل هشت ساعت ناشتایی قبل از جراحی
  • امضای رضایتنامه پس از توضیح خطرات و مزایای جراحی
پیس میكر

 روش جراحی

 ضربان‌ساز را می‌توان با روش داخل عضله‌ی قلب یعنی داخل وریدی یا روی عضله‌ی قلب تعبیه کرد.

 روش داخل عضله‌ی قلب

این روش پرکاربردترین روش است. در این روش یک برش کوچک روی قفسه‌ی سینه تحت بی حسی موضعی وآرامبخش ایجاد می‌شود. لیدهای دستگاه ضربان‌ساز از طریق برش وارد ورید قلب می شود و با فلورسکوپی حین عمل هدایت می‌شود و سپس در بافت قلب قرار می‌گیرند؛ سپس لیدها با انتقال مقدار كمی انرژی برای انقباض قلب آزمایش می‌شوند. پس از آزمایش موفقیت آمیز لید‌ها، انتهای دیگر به ضربان ساز متصل می‌شود. در این روش دستگاه ضربان‌ساز در زیر پوست قفسه سینه قرار می گیرد.

 روش روی عضله قلب

 این روش رایج نمی‌باشد. بیشتر در کودکان و بیمارانی که همزمان تحت عمل جراحی قلب قرار می‌گیرند استفاده می‌شود. این روش تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. الکترودهای دستگاه ضربان‌سازبه لایه بیرونی دیواره قلب متصل می‌شود. هنگامی که لیدها آزمایش می‌شوند انتهای دیگر به ضربان ساز متصل می‌شود که در یک حفره ایجاد شده درزیر پوست شکم قرار می‌گیرد. این روش نسبت به روش داخل عضله ، قلب زمان جراحی و بهبودی طولانی‌تر دارند. پزشک پس ازتعبیه دستگاه ضربان‌ساز با یکی از روش‌های ذکر شده با استفاده از دستگاهی به نام پروگرامر، تنظیمات نهایی راانجام می‌دهد. پزشکان با توجه به سن و سایر شرایط بهترین روش را برایتان انتخاب می‌کند .

 

مراقبت‌های بعد از عمل

 بعد از عمل به ریکاوری منتقل خواهید شد جایی که پرستار علائم حیاتی شما از جمله ضربان قلب و ریتم را کنترل خواهد کرد. صبح بعد از عمل جراحی رادیوگرافی قفسه‌ی سینه گرفته می‌شود تا تایید شود که ضربان ساز ها و سرنخ ها در موقعیت صحیح قرار دارند. درد و کبودی در محل برش وجود خواهد داشت. برای رسیدگی به این موارد در صورت نیاز دارو ارائه خواهد شد. دستورالعمل‌هایی در مورد مراقبت از محل برش و حمام كردن ارائه خواهد شد. از فعالیت های شدید و بلند کردن وزنه‌های سنگین‌تر از ده پوند خودداری کنید. ممکن است ظرف چند هفته به سر کار بازگردید و همچنین روزانه‌ی عادی خود را از سر بگیرید. فعالیت در عرض چند روز اما با محدودیت‌های فعالیت خاص.

 

خطرات و عوارض

 تعبیه دستگاه ضربان‌ساز یک روش نسبتا ایمن است با این حال مانند هر جراحی دیگری ممکن است برخی خطرات نادر داشته باشد مانند عفونت، خونریزی، اسکار محل جراحی، آسیب به اعصاب عروق خونی، اختلال در عملکرد ضربان ساز، سوراخ شدن ریه یا قلب در حین جراحی كه بسیار نادر است.

 ضربان‌ساز دستگاه کوچکی است که با باتری كار می‌کند و معمولا در سمت چپ قفسه‌ی سینه، درست زیراستخوان ترقوه کاشته می‌شود تا ریتم غیر طبیعی قلب را با انتقال تکانه‌های الکتریکی به عضله‌ی قلب تنظیم کند،از این رو ضربان‌ساز به تسکین علائم مرتبط با ریتم غیرطبیعی قلب کمک می‌کند و بیمار را قادر می سازد تا سبك زندگی فعال خود را از سر بگیرد.