FA | EN | AR |
if (Model != null) {

1403/04/21 13:36:15

هفته ی جمعیت و باروری سالم

هفته ی جمعیت و باروری سالم

یکی از پر فایده ترین ثروت های یک کشور ،جمعیت جوان در یک کشور است. در کشور ما شیوع عمری ناباروری در زوج ها 3/20 درصد می باشد. می توان گفت که در کل کشور 3268115 زوج ایرانی در طول عمر خود هر نوعی از ناباروری اولیه و یا ثانویه را تجربه می کنند.

براساس آخرین مطالعه انجام شده در ایران در سال 1398، میزان شیوع عمری ناباروری اولیه و ثانویه در زنان ایرانی در هر ازدواج در کل کشور به ترتیب 9/11 و3/15 درصد بوده است. تاخیر در بارداری سبب از دست رفتن فرصت تشخیص زودرس ناباروری خواهد شد. خانم هایی که تولد فرزندان خود را به تاخیر می اندازند ممکن است با عوارض بارداری، جنینی و ناباروری مواجه شوند. افزایش سن ازدواج، افزایش فاصله فرزندآوری از زمان ازدواج و تمایل به کاهش تعداد فرزندان و تک فرزندی، شیوه زندگی ناسالم که منجر به چاقی شده، استفاده از دخانیات، افزایش آلاینده های ناشناخته موثر بر سیستم تولید مثل همگی از عواملی هستند که احتمال بروز ناباروری های اولیه و ثانویه در کشور را افزایش خواهد داد.

زوجین نابارور می توانند از خدمات درمانی ناباروری با پوشش بیمه ای استفاده نمایند. اغلب مراکز ناباروری با بیمه های تامین اجتماعی، خدمات درمانی و نیروهای مسلح برای ارائه خدمات ناباروری قرارداد دارند. حقیقات نشان داده استفاده از رژیم غذایی مبتنی بر طب سنتی ایرانی در زنان نابارور نه تنها  می‌تواند میزان موفقیت آی- وی- اف یا لقاح آزمایشگاهی را بیشتر کند بلکه موجب بارداری خود به خودی در تعدادی از زنان نابارور می‌شودداشتن سبک زندگی سالم، بر اساس اصول ضروری زندگی از دیدگاه طب ایرانی مانند تغذیه، ورزش، هوای سالم، خواب و بیداری و دوری از استرس، نه تیکی از اثرات مهم و نامطلوب پدیده تک فرزندی، به هم خوردن تدریجی ساختارهای خانواده ایرانی است. کودکان تک فرزند ممکن است در تطبیق با اجتماع با مشکلات بیشتری مواجه شوند. همین طور افزایش احتمال انزوای والدین در سنین پیری به علت عدم توانایی تک فرزندان به رسیدگی به امور پدر و مادر سالخورده،‌ دور از ذهن نخواهد بود.

همبستگی و پشتیبانی اعضای خانواده از یکدیگر در خانواده های پرجمعیت بیشتر است. به فرزندآوری بها دهیم تا مفهوم خاله، عمه، عمو ودایی برای آیندگان داستانی تخیلی نشود. ممکن است کودک تک به دلیل توجه زیاد پدر و مادر و سایر بستگان نزدیک از اعتماد به نفس کمتری برخوردار باشد. اگر فرزند تک باشد به ناچار باید در کنار بزرگسالان پرورش یابد. در نتیجه او تجربه ای از کودکی و نوجوانی خود نداشته و یک دفعه پرشی به دوران مسئولیت پذیری بزرگسالان خواهد داشت.تشکیل خانواده و ازدواج مناسب سبب توانمندی انسان ها و پیشرفت جامعه خواهد شد.فرزند آوری با افزایش نیروی کار فعال به رشد صنعت و اقتصاد کشور کمک می کند.

ازدواج و تشکیل خانواده راهی برای تکامل اخلاقی، تامین سلامت جامعه و دوام و بقای نسل است. مقابله با سالمندی جمعیت یک تکلیف شرعی است و وظیفه جهادی همه حوزه ها است. جمعیت جوان و با نشاط و تحصیلکرده و با سواد، امروز یکی از عامل های مهم پیشرفت کشور است. افزایش جمعیت جوان، با نشاط و سالم، سرمایه ای برای آینده است.در رابطه با باروری سالم میتوان گفت از مهم ترین حقوق جنین، حق حیات آن و نیز برخورداری از سلامت جسم است و هرگونه ایجاد جرح و نقص عضو  غیر اخلاقی و غیر شرعی محسوب می گردد.

برای داشتن یك دوره باروری سالم و ایجاد انگیزه برای فرزندآوری قوانینی تحت عنوان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تنظیم گردیده است كه به چند مورد از آن می پردازیم :

  • کسر تعهدات قانون خدمات پزشکان و پیراپزشکان به ازا هر فرزند 6 ماه برای پزشکان عمومی و متخصصینی که قبلا طرح خود را در دوره عمومی نگذرانده باشند .
  • پوشش کامل بیمه های پایه زوج هایی که پس از یکسال صاحب فرزند نشوند (6 ماه برای افراد بالای 35 سال) و سقط مکرر
  • پرداخت فوق العاده کمک به فرزند آوری بصورت افزایش پلکانی به ارائه دهندگان خدمات (بهورزان، مراقبین سلامت، ماماها و پزشکان) به ازای تولد فرزند اول به بعد در جمعیت تحت پوشش
  • موافقت با تقاضای مرخصی مادر دارای فرزند زیر 2 سال حداکثر تا 4 نیم سال بدون احتساب در سنوات
  • تعریف بسته خدمات پایه بیمه به گونه ای که شامل کلیه اقدامات مذکور در درمان ناباروری اولیه و ثانویه گردد.
  • اختیاری بودن نوبت کاری شب برای مادران باردار و دارای فرزند شیر خوار تا 2 سال و برای پدر تا 1 ماهگی فرزند
  • مرخصی زایمان 9 ماه کامل با حقوق و فوق العاده های مرتبط. مرخصی زایمان 12 ماه کامل برای مادران باردار دارای 2قلو و بیشتر
  • کاهش سن بازنشستگی به مدت یک سال به ازا تولد هر فرزند و یک و نیم سال برای تولد فرزند 3  به بعد و ....

 

هفته_ی_جمعیت_و_باروری_سالم
قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت