FA | EN | AR | AZ
if (Model != null) {

1403/01/15 08:46:24

اصول ايمني استفاده از فرآورده‌های شوینده و ضدعفونی کننده‌ها در خانه

نکات پيشگيري از بروز مسموميت با شوینده ها و ضدعفونی کننده‌های خانگی

 

پیش از شروع تعطیلات نوروز، بر اساس سنتی قدیمی، نظافت و شستشوی خانه‌ها آغاز می شود. باید توجه داشت که استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده های شیمیایی می تواند خطرات جبران ناپذیری را ایجاد نماید. باید در هنگام نظافت و خانه تکانی منزل، با رعایت اصول پیشگیری، مراقب مسموميت با فرآورده‌های شوینده و ضدعفونی کننده‌ها بود. مسمومیت با شوینده‌های خانگی در سال‌های اخیر روند رو به افزایشی داشته است و نزدیک به 16 درصد از کل مسمومیت با مواد شیمیایی را شامل می‌شوند.

هنگام استفاده از انواع فرآورده‌های شوینده و ضدعفونی کننده‌ها بايد اصول ايمني زیر را در نظر گرفت:

  • همیشه هنگام استفاده از فرآورده‌های شیمیایي و شوینده‌ها ابتدا در نور کافي، برچسب روی بسته‌بندی را مطالعه و سپس مصرف کنید. استفاده از مواد شیمیایي در تاریكي و بدون مطالعه و آگاهي از نحوه استفاده آنها مي‌تواند خطرناک باشد.
  • ایمن‌سازی منازل در مقابل عوامل بروز مسمومیت ها خصوصا ترکیبات شوینده خانگي بسیار حائز اهمیت است. استفاده نابه‌جا و بدون آگاهي از مواد شوینده و پاک کنندههای شیمیایي مي‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری بر سلامت وارد کند.
  • از قرار دادن مواد شوینده، ضدعفونی کننده و الکل در کمدهای زیر ظرف‌شویی اجتناب نمایید. خطر مسمومیت در کودکان نوپا و ‏کنجکاو از ‏این طریق بسیار بالا است. ‏
  • محصولات شیمیایي و شوینده را همیشه در ظرف اصلیشان نگهداری کنید. هرگز این فرآوردهها را در ظروف مواد خوراکي (مثل بطری نوشابه) نگه ندارید. ممكن است کودکان و سالمندان به اشتباه این مواد را بخورند و دچار مسمومیت شدید شوند.
  • بازکردن پنجره‌ها یکی از اصول مهم و اولیه در استفاده از شوینده‌ها میباشد. با توجه به اینکه بسیاری از ترکیبات مانند وایتکس(مواد بر پایه کلر)، جوهر نمک و ... بخارات سمی ایجاد می‌کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می‌زنند، در هنگام استفاده از این مواد، پنجره ها را باز كنيد تا هوا به خوبي در محيط جريان داشته باشد.
  • در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلو بسته و درصورت امکان ماسک استفاده نمایید. باید توجه داشت ماسک تنفسی معمولی هیچگاه جلو بخارات متصاعد شده از شوینده‌ها و مواد شیمیایی را نمی‌تواند بگیرد و نباید به صرف داشتن ماسک، خود را در معرض استنشاق بخارات مواد شیمیایی قرار دهید.
  • مخلوط کردن مواد شیمیایي و شوینده‌های خانگي مانند جوهر نمک (جرم بر و لوله باز کن)، مواد سفیدکننده و لکه بر (مانند وایتكس) بسیار خطرناک مي باشد و گازهای ناشي از این ترکیب بسیارسمي و خفه کننده است. برخي افراد که از این خطر اطلاعی ندارند، تصور مي‌کنند با اختلاط مواد سفیدکننده و جرم گیر، اثرات پاک کنندگي آن را افزایش مي دهند. این در حالي است که گاز خطرناک حاصل از این ترکیب، به مسمومیت تنفسي شدید و حتي صدمات برگشت ناپذیر در ریه منجر می شود. بنابراین به هیچ عنوان انواع ترکیبات و پودرها و مواد مایع شوینده، جرمگیر و سفیدکننده نباید با هم مخلوط شوند.
  • در هنگام استفاده از محلول‌های با پایه الكلي توجه شود که این فرآورده‌ها به دلیل قابلیت تبخیر سریع آتش زا هستند و باید از نگه داری آنها در کنار شعله آتش خودداری کرد. حتي توصیه شده است در هنگام ضدعفوني تلفن همراه، گوشي خود را ابتدا خاموش و سپس سطح آن را با محلول الكلي ضدعفوني نمایید. هنگامي که دست و سطوح به محلول الكلي آغشته شد، باید صبر کنید تا خود به خود خشک شود.
  • استفاده از پاک کننده‌هایي مثل جوهرنمک، مواد شوینده و لکه بر، لوله بازکن، لاک پاک کن، سموم حشره‌کش و جونده‌کش، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت خطرناک بوده و این مواد در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم یا تنفس، بسیار سمي هستند.
  • در صورت تماس اتفاقی پوست یا چشم با مواد شیمیایی و شوینده، برای درمان هرچه سریع‌تر آن محل را با آب فراوان شست‌وشو دهید و در صورت برطرف نشدن عوارض موضعی یا بروز علائم سوختگی، تورم، سوزش و خارش، هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنید. هرگز از مواد قليايي و يا اسيدي جهت خنثي سازي استفاده نكنيد.
  •  در صورت بلع مواد با خاصيت خورندگی مانند اسيدها و قلياها، هرگز بيمار را وادار به استفراغ نكنيد. اين كار می‌تواند سبب وخيم شدن وضع بيمار شود.
  • قبل از دور انداختن ظروف حاوي مواد شيميايي و شوينده داخل ظرف زباله، آن را آبكشي نماييد.‏
  • در صورتيكه نزدیکان شما ماده‌اي غيرخوراكي و سمی را بلعيد و یا بخارات آن را استنشاق نمود، با مركز اورژانس 115 و يا مركز اطلاع رساني داروها و سموم 190 تماس بگيريد.
تصويرموادشوينده
تصويرموادشوينده