FA | EN | AR |
if (Model != null) {

1401/08/18 09:45:51

نارسایی قلبی

قلب ماهیچه ای است متفاوت با دیگر انواع ماهیچه ­های بدن، كه برای پمپ كردن خون به درون رگ ها اختصاص یافته است. به این ترتیب خون با فشار درون رگ ها جریان یافته غذا و اكسیژن را به اعضای مختلف بدن   می­رساند. همیشه یك سیستم دقیق برای تنظیم فعالیت قلب و تغییر وضع عروق عمل كرده و بین احتیاج بافت ها و میزان خونرسانی به آنها تعادلی را برقرار می­كند. یك قلب سالم می­تواند در شرایط مختلف این تعادل را حفظ كند. مثلاً در هنگام فعالیت كه نیاز بعضی اعضا به خون بیشتر می­شود، قلب و عروق به دستور سیستم كنترل­ كننده عمل كرده و نیاز بدن را به خوبی تأمین می­كنند. شروع نارسایی قلبی زمانی است كه تعادل مزبور از بین برود. در اغلب موارد یك بیماری قلبی موجب می­شود كه درجاتی از عدم تعادل ایجاد شود. اما توان ذخیره قلب این مشكل را حل می­كند. وضعیتی كه به علت اختلال عملكرد قلب، این ماهیچه از فرستادن خون كافی با فشار مناسب، به رگ ها ناتوان می­شود. اعضای بدن در این شرایط طبق معمول از خون اكسیژن دارو پر غذا سیراب نمی­شوند.

علل این بیماری بر اساس: علل زمینه ه­ایی:مثل نقایص مادرزادی یا اكتسابی قلب كه منجر به نقص ماهیچه قلب می­شود. (اشكال دریچه ای، ایسكمی قلبی و سكته قلبی، بیماری ماهیچه ­ای قلب و ...)

علل تشدید كننده: مثل علل خاص یا تغییراتی كه نارسایی قلبی را تشدید می­كنند مانند تغذیه نادرست،‌ كم خونی، عفونت، پركاری تیروئید، فشار خون، بی­ نظمی ضربان قلب، ایسكمی قلبی نارسایی قلبی.

نارسایی قلبی

علائم نارسایی قلبی

1- نفس تنگی: شایعترین شكایت بیماران است. در ابتدا فقط حین فعالیت دچار نفس تنگی می­شود با پیشرفت بیماری در زمان استراحت نیز این علامت را گزارش می­دهند. بعضی از این افراد در حالت خوابیده احساس تنگی نفس بیشتری كرده و با نشستن مشكلشان برطرف می­شود. گاه نیز تنگی نفس خواب آنها را مختل كرده و با نفس تنگی و سرفه از خواب شبانه بیدار می­شوند. مورد اخیر ممكن است با نشستن به سرعت رفع نشود.

2- ضعف عمومی: علامت شایعی است كه به علت كاهش خونرسانی به ماهیچه­ های بدن عارض می­شود.

3- ورم پاها: بطور قرینه و در نیمه­ های روز مشاهده می­شود. جوراب این افراد روی پاها فرورفتگی به جا می­گذارد.

 

درمان

حذف علت تشدیدكننده و درمان علت زمینه ­ای، باید از نظر جسمی و روحی به این افراد استراحت داد. هر دو مورد منجر به كاهش فعالیت قلب و بهبود چشمگیر وضع بیمار خواهد شد. همچنین مصرف غذای كم حجم توصیه می­شود. یكی از اولین توصیه­ ها به این بیماران مصرف حداقل مقدار نمك در روز است. این مورد اثر بسیار مطلوبی در روند بهبود آنان خواهند داشت. در بیماران چاق بایستی اضافه وزن تصحیح شود چون به این ترتیب فشار كمتری بر قلب وارد می­شود. از طرفی باید با رعایت تغذیه مناسب از كمبودهای غذایی جلوگیری شود. انواع دارو درمانی بسته به شدت بیماری و با نظر پزشك انجام می­شود.

 

توصیه ­ها

با پیدا شدن اولین علامت مانند تنگی نفس، خستگی زودرس، سرفه­ های شبانه، ورم پاها با پزشك خود مشورت كنید.

از مصرف نمك حتی ­الامكان پرهیز نمائید.

از مصرف داروهای دیگر مخصوصاً داروهای خانگی بدون مشورت با پزشك خود پرهیز نمائید. در صورتی كه علائم نارسایی قلبی بعد از مصرف داروئی جدید بوجود آمده فوراً با پزشك خود اطلاع دهید.