FA | EN | AR |
if (Model != null) {

1401/08/18 09:41:56

میگرن

روش­ های پیشگیری و درمان میگرن و سردرد

كنترل استرس: بسیاری از افراد از طریق كنترل استرس می­توانند سردرد و میگرن خود را درمان كنند. اگرچه نمی­توان وقایع پراسترس زندگی را حذف نمود، اما امكان تغییر در نحوه برخورد با این وقایع وجود دارد.       تكنیك­هایی مثل مدیتیشن، ماساژ و طب سوزنی از جمله روش ­هایی هستند كه می­توانند به كنترل استرس كمك مؤثری كنند.

ورزش:ورزش­ های ملایم بهترین روش برای رهایی از استرس و سردردهای عصبی است. پیاده روی بهترین انتخاب می­باشد، زیرا روش فوق العاده­ای برای رهایی از سردردهای عصبی می­باشد. زمانی كه شما راه    می­روید، حركت آونگی دستان باعث رلكس شدن ماهیچه ­های گردن و شانه می­شود. باز كردن این گره­ ها، ریشه سردردهای عصبی را از بین می­برد.

تغذیه مناسب و عدم حذف وعده ­های غذایی: تغذیه مناسب و در فواصل زمانی نه چندان زیاد باعث حفظ تعادل قند خون می­شود. بنابراین لااقل سردرد ناشی از گرسنگی بروز نمی­كند. خوردن مایعات كافی نیز شرط لازم است زیرا یكی دیگر از دلایل بروز سردرد كم آبی است.

میگرن و سردرد

درمان فیزیكی: درمان فیزیكی به همراه ورزش و آموزش باعث بهبود سردرد و احساس می­شود. در افراد مبتلا به سردرد عصبی، این روش می­تواند بسیار مؤثر واقع شود. در چنین متدی انجام حركات كششی گردن و آموزش روش درست نشستن، آموزش داده می­شود.

داروها: داروهای غیر استروئیدی و ضد التهابی، مثل آسپرین و ایبوبروفن برای درمان بسیاری از سردردها مفید است. اما از مصرف بیش از حد و طولانی مدت این داروها باید اجتناب كرد. زیرا استفاده دراز مدت متوالی بهتر آنها نتیجه عكس دارد. برای درمان سردردهای میگرنی است به پزشك مراجعه نموده تا داروی مناسبی تجویز شود. هر نوع سردرد غیر معمولی و شدید كه بیش از دو سه روز ادامه دارد باید توسط پزشك متخصص بررسی شود. همچنین اگر الگوی سردرد دچار تغییر شده و یا محرك جدیدی برای سردرد ایجاد شده به پزشك اطلاع دهید. چنانچه به همراه سردرد علائمی نظیر دوبینی، گیجی و منگی، سفتی گردن و تب بروز كرده سریعاً به پزشك مراجعه كنید.

سردردهای میگرنی: سردردهای میگرن معمولاً قبل از حمله هشدارهایی به بیمار می­دهد. نقاط سیاه یا خطوط زیگ زاگ مانندی در مقابل چشم ظاهر می­شود یا او در قدرت بینایی­اش دچار مشكلاتی می­شود. هنگامی كه سردرد میگرنی رخ می­دهد، بیمار مبتلا به سردرد میگرن ممكن است در دست یا پاهای خود احساس گزگز شدن یا ضعف كند. بیماران مبتلا به سردرد میگرن در اصطلاح دارای شخصیت میگرنی هستند. آن­ها افرادی كمالگرا و وسواسی هستند كه احساس می­كنند باید هر چیزی را به شكل درست و كامل خود انجام دهند.

هنگامی كه آن­ها انجام كاری را به پایان می­رسانند، ناگهان از وضعیت تنش موقتی به احساس آرامش كامل می­رسند. سپس، میگرن در آن­ها به وجود می­آید. این یك فرآیند كاملاً روحی و روانی است.

ماهیچه ­های سر و گردن كه به استرس دائمی واكنش نشان می­دهند مجبور می­شوند كه بیش از حد كار كنند.

ماهیچه­ های گرفته شده عروق را فشرده كرده و جریان خون را كاهش می­دهند.

هنگامی كه فردی ناگهان به آرامش می­رسد، ماهیچه­های منقبض شده متسّع می­شوند و باعث كشش دیواره­ های عروق خونی می­شوند. با هر ضربان قلبی، خونی كه از طریق این عروق به جلو رانده شده آن­ها را بیشتر منبسط كرده و باعث درد آزار دهنده ­ای می­شود.

علت­های ایجاد میگرن: مواد سمی كه از طریق غذا، نوشیدنی­ ها و آب و همچنین از طریق تنفس و هوای آلوده وارد بدن می­شود می­تواند باعث مشكلات زیادی در بدن انسان شود. بروز سردرد در انسان ممكن است در ابتدا این هشدار باشد كه سم وارد بدن شده است. مواد افزودنی موجود در غذاها و در بسیاری موارد وسایل آرایشی و بهداشتی و محصولات آرایشی پوست و مو دلایل اصلی بروز سردرد می­باشند. علاوه بر این آلوده كننده ­های سمی موجود در غذاها نیز جزء عوامل به وجود آورنده سردرد محسوب می­شوند.

علت­های ایجاد سردرد: فقدان آهن :هنگام مصرف هر یك از ویتامین­های B به شكل جداگانه، كاملاً ضروری است تا با مصرف مخمرهای آبجوساز، جگر، جوانه گندم و غیره ویتامین ب ـ كمپلكس را به رژیم غذایی اضافه كرد. در غیر اینصورت، مصرف بیش از حد یك ویتامین ممكن است باعث عدم تعادل در بدن شده و منجر به مشكلات دیگری شود. در واقع، كل گروه ویتامین ب كمپلكس به تنهایی می­تواند سردردها و از جمله سردرد میگرنی را درمان كند. سردردهای تنشی شایع­ترین سردرد در بین تمامی انواع سردرد می­باشند و توسط مشكلات روحی و روانی به وجود می­آیند كه درنهایت منجر به استرس می­شود. استرس باعث می­شود كه ماهیچه­ های شانه، گردن و پوست سر به طور ناخودآگاه كشیده شود.افراد زودرنج و عصبی معمولاً دچار این نوع سردرد می­شوند. این سردرد به تدریج افزایش پیدا می­كند و با آزاد شدن كشیدگی همراه است. فرد مبتلا به سردرد باید نهایت تلاش خود را برای رفع استرس كه دلیل اصلی بروز این نوع سردرد است انجام دهد.اگر عفونتی همچون سرماخوردگی، ویروس و تب در بدن وجود داشته باشد، سردرد نیز ممكن است رخ دهد. در این صورت، این عفونت است كه باید در بدن از بین برود. ویتامین C درمانی بهترین شیوه درمانی برای رفع این عفونت­ هاست.برای درمان سرماخوردگی، باید هنگامی كه نخستین علائم سرماخوردگی همچون گلو درد، آبریزش بینی و غیره ظهور كرد، از ویتامین C در مقادیر بالا و در فواصل یك ساعته استفاده كرد. ویتامین C در درمان سرماخوردگی معجزه آسا عمل می­كند و یك آنتی بیوتیك طبیعی به حساب می آید.