FA | EN | AR | AZ
if (Model != null) {

1400/09/06 12:14:51

سویه جدید (آفریقایی) ویروس كرونا

درباره سویه جدید ویروس كرونا چه می‌دانیم؟

سویه جدیدی از ویروس كرونا كه B.1.1.529 نامیده می‌شود در آفریقای جنوبی شناسایی شده است و مقامات آن كشور می‌گویند كه این موضوع نگران كننده است. ترس از یك سویه جدید كه می‌تواند به شیوع بیماری در بسیاری از كشورها دامن بزند، سیستم بهداشتی را تحت فشار قرار دهد، تأثیر واكسن را كم كند و تلاش‌ها برای بازگشایی مرزها و رونق اقتصادی را كم‌رنگ كند از روز گذشته بار دیگر در سراسر جهان ایجاد شده است.

 

این سویه چه تفاوتی با سویه‌های قبلی دارد؟

دانشندان می‌گویند كه سویه آفریقای جنوبی شامل تعداد زیادی جهش در پروتئین اسپایك است كه نقش كلیدی در ورود ویروس به سلول‌های بدن دارد.

طبق اطلاعات منتشر شده این سویه به طور كلی دارای 50 جهش است كه بیش از 30 جهش روی پروتئین اسپایك رخ داده است. یعنی دو برابر بیشتر از سویه دلتا كه در هند شناسایی شد. پروتئین اسپایك همان جایی است كه از سوی واكسن‌ها هدف قرار می‌گیرد. محققان همچنان در تلاش برای تعیین این موضوع هستند كه آیا این سویه نسبت به سویه‌های قبلی مسری‌تر یا كشنده‌تر است یا نه؟

 

این سویه از كجا آمده است؟

تاكنون نظر قطعی در این باره منتشر نشده و تنها در حد حدس و گمان است. فرانسوا بالو، یكی از دانشمندان موسسه ژنتیك در لندن گفت كه احتمال دارد ویروس در طول عفونت مزمن یك فرد دچار نقص سیستم ایمنی تكامل یافته باشد.

وی این احتمال را مطرح كرد كه می‌تواند آن فرد یك بیمار درمان نشده مبتلا به ویروس اچ آی وی/ ایدز باشد. آفریقای جنوبی 2/8 میلیون فرد مبتلا به اچ آی وی دارد كه بیشترین مورد ابتلا به این بیماری در جهان است.

نوع بتا ویروس كرونا، سویه‌ای كه سال گذشته در آفریقای جنوبی شناسایی شد، نیز ممكن است در یك فرد آلوده به اچ آی وی تكامل یافته باشد.

 

این سویه چقدر گسترده است؟

به نظر می‌رسد كه این سویه، به سویه غالب در آفریقای جنوبی تبدیل شده باشد. به گفته محققان 90 درصد از 1100 مورد ابتلای جدید گزارش شده در روز چهارشنبه در استان گائوتنگ آفریقای جنوبی با مركزیت ژوهانسبورگ، ناشی از نوع جدید باشد و ممكن است در 8 استان دیگر این كشور نیز وجود داتشه باشد.

در بوتسوانا، كشور همسایه آفریقای جنوبی، مقامات روز دوشنبه 4 مورد را در افرادی كه بطور كامل واكسینه شده بودند ثبت كردند. در هنگ كنگ مسافری از آفریقای جنوبی مبتلا به این سویه بود و مورد دیگری نیز در یك فرد قرنطینه شده شناسایی شد.

علاوه بر 1 مورد قطعی و 2 مورد در دست بررسی در اسرائیل، اولین مورد در اروپا نیز روز جمعه در بلژیك شناسایی شد.

 

این سویه چقدر نگران كننده است؟

برای گفتن میزان نگرانی همچنان زود است. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید كه كمتر از 100 توالی ژنومی كامل از سویه جدید موجود است كه باید روی آن مطالعه شود و همچنین عملكرد واكسن‌های فعلی روی آن بررسی شود. ویروس‌ها همیشه جهش پیدا می‌كنند اما گاهی ویروس در جهش ضعیف‌تر می‌شود و گاهی آن را در فرار از پادتن ماهرتر می‌كند.

 

سویه جدید كرونا