FA | EN | AR | AZ
if (Model != null) {

1401/08/18 09:03:14

كيست تخمدان

عوامل:

علل متفاوتي مي­تواند باعث بروز اين كيست­ها شود كه اكثراً علت آن عدم تخمك­گذاري است،‌ چون فوليكولي كه قرار است تخمك را ايجاد كند و معمولاً در روز چهاردهم بعد از شروع عادت ماهيانه،‌ پارگي طبيعي پيدا كرده و تخمك را آزاد مي­كند. اين اتفاق در اين فرد رخ نمي­دهد و با تجمع آب در داخل خود، تبديل به كيست مي­شود. گاهي چند تخمك چند كيست توليد مي­كنند و اين عمل تكرار شده، تعداد زيادي كيست كوچك در تخمدان­ها ايجاد شده كه آنها را به نام تخمدان­هاي پلي كيتسيك (PCO) مي­شناسيم.

علائم:درد در شكم يا لگن شايع­ترين علامت است درد مي­تواند در اثر پارگي كيست، رشد سريع و اشباع آن، خونريزي به درون كيست يا پيچ خوردن كيست در اطراف منبع خوني آن ايجاد مي­شود.

علائم حاد كيست تخمدان:

احساس درد ناگهاني شكم، تهوع و استفراغ، تغييرات نبض، احساس ضعف.

تشخيص: بيشتر كيست­ها به وسيله سونوگرافي تشخيص داده مي­شوند. همچنين مي­توان كيست­ها را با روش­هاي ديگر تصويربرداري مانند اسكن CAT يا اسكن MRI شناسايي كرد. 

درمان:بيشتر كيست­هاي تخمدان در سنن باروري كيست­هاي فوليكولار هستند كه به­طور طبيعي در عرض 1 تا 3 ماه از بين مي­روند به­طور خلاصه درمان ايده­آل كيست­هاي تخمدان به سن زن، اندازه كيست و تغيير اندازه و ظاهر كيست در سونوگرافي بستگي دارد.

جراحي كيست تخمدان:

در بيماري كه كيست تخمدان دارد، اگر علائم غيرعادي رخ دهد ممكن است كار به جراحي بكشد. زماني كه كيست پاره شود و يا دردهاي شكمي و لگني حاد و علائم خونريزي داخل شكم پيدا شود اكثراً‌ كار به جراحي مي­كشد.

نكات مهم:

خانم­هايي كه كيست تخمدان دارند و دارو مصرف مي­كنند بايد از حركات ورزشي جهشي و كششي و دو ميداني پرهيز كنند.