FA | EN | AR |
if (Model != null) {

1401/08/18 09:03:14

كیست تخمدان

عوامل: 

علل متفاوتی می­تواند باعث بروز این كیست­ ها شود كه اكثراً علت آن عدم تخمك­ گذاری است،‌ چون فولیكولی كه قرار است تخمك را ایجاد كند و معمولاً در روز چهاردهم بعد از شروع عادت ماهیانه،‌ پارگی طبیعی پیدا كرده و تخمك را آزاد می­كند. این اتفاق در این فرد رخ نمی­دهد و با تجمع آب در داخل خود، تبدیل به كیست می­شود. گاهی چند تخمك چند كیست تولید می­كنند و این عمل تكرار شده، تعداد زیادی كیست كوچك در تخمدان­ ها ایجاد شده كه آنها را به نام تخمدان­ های پلی كیتسیك (PCO) می­شناسیم.

 

كیست_تخمدان

علائم:

 درد در شكم یا لگن شایع­ترین علامت است درد می­تواند در اثر پارگی كیست، رشد سریع و اشباع آن، خونریزی به درون كیست یا پیچ خوردن كیست در اطراف منبع خونی آن ایجاد می­شود.

 

علائم حاد كیست تخمدان:

احساس درد ناگهانی شكم، تهوع و استفراغ، تغییرات نبض، احساس ضعف.

تشخیص: بیشتر كیست ­ها به وسیله سونوگرافی تشخیص داده می­شوند. همچنین می­توان كیست­ ها را با روش­ های دیگر تصویربرداری مانند اسكن CAT یا اسكن MRI شناسایی كرد. 

درمان: بیشتر كیست ­های تخمدان در سنن باروری كیست ­ های فولیكولار هستند كه به ­طور طبیعی در عرض 1 تا 3 ماه از بین می­روند به­طور خلاصه درمان ایده­ آل كیست ­های تخمدان به سن زن، اندازه كیست و تغییر اندازه و ظاهر كیست در سونوگرافی بستگی دارد.

 

جراحی كیست تخمدان:

در بیماری كه كیست تخمدان دارد، اگر علائم غیرعادی رخ دهد ممكن است كار به جراحی بكشد. زمانی كه كیست پاره شود و یا دردهای شكمی و لگنی حاد و علائم خونریزی داخل شكم پیدا شود اكثراً‌ كار به جراحی می­كشد.

 

نكات مهم:

خانم ­هایی كه كیست تخمدان دارند و دارو مصرف می­كنند باید از حركات ورزشی جهشی و كششی و دو میدانی پرهیز كنند.