FA | EN | AR | AZ
if (Model != null) {

1401/08/17 09:50:57

عفونت خون نوزادي

عفونت نوزادي (سپسيس نوزادي) چيست؟
عفونت يك وضعيت كاملاً جدي است كه با شواهد باليني عفونت و علائم ناخوشي عمومي نوزاد در 28 روز اول زندگي مشخص مي¬شود.
علل عفونت نوزادي چيست؟
انواع سپسيس: زودرس ـ ديررس ـ بيمارستاني
* زودرس: در بسياري از موارد عفونت خوني نوزادي، باكتري¬ها در طي بارداري و يا موقع زايمان از مادر به جنين يا نوزاد منتقل مي¬شوند.
 بعضي از عوارض دوران بارداري كه شانس بروز عفونت در نوزاد را افزايش مي¬دهند شامل: خونريزي، تب مادر، عفونت رحمي يا جفتي، پارگي زودرس كيسه آب در طي زايمان و زايمان طولاني و مشكل مي¬باشد. در برخي موارد نيز به دليل عوامل نوزادي مانند سن جنين كمتر از 37 هفته، وزن هنگام تولد كمتر از 1500 گرم، جنس مذكر، تغذيه داخل وريدي، تهويه مكانيكي طولاني مدت باعث عفونت خون در نوزاد مي¬شود.
عفونت خون نوزادي چه علايمي دارد؟
بعضي از شايع¬ترين علائم عفونت در نوزادان كاهش ميل به شير خوردن، تب، ناآرامي و بدخلقي، ضعف و بي¬حالي، شلي، تغيير در ضربان قلب، تنفس سريع يا سخت، وجود دوره¬هايي كه به نظر مي¬رسد كودك نفس نمي¬كشد و زردي مي¬باشد.
توجه
در تب دوره نوزادي (28 روز اول) چنانچه پس از كم كردن پوشش نوزاد و تغذيه مناسب با شير مادر (هيدراته كردن) تب نوزاد همچنان باقي بماند حتماً نياز به بستري شدن نوزاد و بررسي بيشتر دارد لذا تب دوره نوزادي را نبايد با استامينوفن مهار كرد.
عفونت نوزادي چگونه تشخيص داده شده و درمان مي¬شود؟
تست¬هاي آزمايشگاهي شامل آزمايش خون و آزمايش ادرار است كه بايد حتماً به طريقه صحيح و استريل نمونه¬گيري صورت گيرد. كشيدن مايع نخاع و عكسبرداري از قفسه سينه، مي¬باشد. وجود عفونت خوني و يا حتي شك به آن در نوزادان و شيرخواران كوچك مستلزم مراقبت¬هاي ويژه و انجام اقدامات درماني بيمارستان مي¬باشد تا در آنجا آنتي بيوتيك¬ها از طريق رگ تجويز شود. معمولاً قبل از آنكه تشخيص قطعي شود، پزشكان تجويز آنتي¬بيوتيك را شروع مي¬كنند. زيرا تا انجام آزمايشات كامل و نتيجه آنها دو تا سه روز زمان لازم است. لذا عدم شروع درمان و منتظر ماندن براي جواب مي¬تواند به عفونت اجازه دهد كه به صورت كامل در بدن منتشر شده و منجر به بروز عواقب وخيمي شود.
 عفونت نوزادي چه عوارضي دارد؟
اگر عفونت درمان نشود گسترش مي¬يابد و منجر به بروز عوارض بسيار شديدي خواهد شد. عفونت مي¬تواند بر عملكرد اعضاي مختلف بدن تأثير گذاشته و منجر به نارسايي كليه، بيماري¬هاي ريه و صدمات مغزي شود. معمولاً حس شنوايي نيز تحت تأثير قرار مي¬گيرد. اگر عفونت به سرعت درمان نشود و يا اصلاً درمان نشود، بخصوص در نوزادان مي¬تواند منجر به مرگ شود.
آيا عفونت نوزادي قابل پيشگيري است؟
اگرچه تمامي انواع عفونت¬ها قابل پيشگيري نيستند اما از بعضي از آنها مي¬توان اجتناب نمود. زنان حامله بايد از نظر وجود هرگونه عفونت در كانال زايماني مورد ارزيابي قرار گيرند و حتي اگر خانم بارداري از نظر عفونت چك نشده باشد اما در گروه پرخطر باشد (مثلاً در حين زايمان تب داشته يا پارگي زودرس كيسه آب داشته، يا زايمان طول كشيده بوده يا قبلاً سابقه زايمان نوزادي داشته باشد كه مبتلا به عفونت شده است) نيز بايد به منظور كاهش خطر انتقال عفونت در طي زايمان توسط پزشك مورد بررسي و درمان قرار گيرد. امروزه با استفاده از واكسيناسيون عليه باكتري¬هايي خاص مي¬توان شانس بروز عفونت به اين باكتري¬ها را كاهش داد.
چه وقت فرزندتان را به دكتر ببريد؟
اگر يكي از علايم زير مشاهده شد:
• كم شير خوردن يا عدم شير خوردن
• تب
• زجر تنفسي (تلاش تنفسي) يا تنفس غيرعادي
• تغيير رنگ پوست (رنگ پريده يا كبود)
• خواب¬آلودگي يا بي¬تفاوتي
• تغيير در تن صداي نوزاد و يا گريه¬هاي جيغ مانند و بيش از حد
• تغيير در تن عضلاني، سفتي يا شلي خاص
• كاهش يا افزايش ضربان قلب نسبت به حد طبيعي
• تورم يا برجستگي ملاج¬ها در نوزادان
• هرگونه تغيير رفتار يا حركاتي كه شما را نگران كند
همه علائم و نشانه¬ها به اين معني نيست كه فرزندتان مبتلا به سپسيس است اما در نوزادان بايد فوراً بررسي شوند تا مطمئن شويم كه نوزاد بيمار نشده است.