FA | EN | AR |
if (Model != null) {

1401/08/17 09:50:57

عفونت خون نوزادی

عفونت نوزادی (سپسیس نوزادی) چیست؟

عفونت یك وضعیت كاملاً جدی است كه با شواهد بالینی عفونت و علائم ناخوشی عمومی نوزاد در 28 روز اول زندگی مشخص میشود.

 

علل عفونت نوزادی چیست؟

انواع سپسیس: زودرس ـ دیررس ـ بیمارستانی
* زودرس: در بسیاری از موارد عفونت خونی نوزادی، باكتری ها در طی بارداری و یا موقع زایمان از مادر به جنین یا نوزاد منتقل می شوند.
 بعضی از عوارض دوران بارداری كه شانس بروز عفونت در نوزاد را افزایش می دهند شامل: خونریزی، تب مادر، عفونت رحمی یا جفتی، پارگی زودرس كیسه آب در طی زایمان و زایمان طولانی و مشكل می باشد. در برخی موارد نیز به دلیل عوامل نوزادی مانند سن جنین كمتر از 37 هفته، وزن هنگام تولد كمتر از 1500 گرم، جنس مذكر، تغذیه داخل وریدی، تهویه مكانیكی طولانی مدت باعث عفونت خون در نوزاد می شود.

عفونت_خون_نوزادی

عفونت خون نوزادی چه علایمی دارد؟

بعضی از شایع ترین علائم عفونت در نوزادان كاهش میل به شیر خوردن، تب، ناآرامی و بدخلقی، ضعف و بی حالی، شلی، تغییر در ضربان قلب، تنفس سریع یا سخت، وجود دوره هایی كه به نظر می رسد كودك نفس نمی كشد و زردی می باشد.


توجه
در تب دوره نوزادی (28 روز اول) چنانچه پس از كم كردن پوشش نوزاد و تغذیه مناسب با شیر مادر (هیدراته كردن) تب نوزاد همچنان باقی بماند حتماً نیاز به بستری شدن نوزاد و بررسی بیشتر دارد لذا تب دوره نوزادی را نباید با استامینوفن مهار كرد.


عفونت نوزادی چگونه تشخیص داده شده و درمان می شود؟

تست های آزمایشگاهی شامل آزمایش خون و آزمایش ادرار است كه باید حتماً به طریقه صحیح و استریل نمونه گیری صورت گیرد. كشیدن مایع نخاع و عكسبرداری از قفسه سینه، می باشد. وجود عفونت خونی و یا حتی شك به آن در نوزادان و شیرخواران كوچك مستلزم مراقبت های ویژه و انجام اقدامات درمانی بیمارستان می باشد تا در آنجا آنتی بیوتیك ها از طریق رگ تجویز شود. معمولاً قبل از آنكه تشخیص قطعی شود، پزشكان تجویز آنتی بیوتیك را شروع می كنند. زیرا تا انجام آزمایشات كامل و نتیجه آنها دو تا سه روز زمان لازم است. لذا عدم شروع درمان و منتظر ماندن برای جواب می تواند به عفونت اجازه دهد كه به صورت كامل در بدن منتشر شده و منجر به بروز عواقب وخیمی شود.


عفونت نوزادی چه عوارضی دارد؟

اگر عفونت درمان نشود گسترش می یابد و منجر به بروز عوارض بسیار شدیدی خواهد شد. عفونت می تواند بر عملكرد اعضای مختلف بدن تأثیر گذاشته و منجر به نارسایی كلیه، بیماری های ریه و صدمات مغزی شود. معمولاً حس شنوایی نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. اگر عفونت به سرعت درمان نشود و یا اصلاً درمان نشود، بخصوص در نوزادان می تواند منجر به مرگ شود.


آیا عفونت نوزادی قابل پیشگیری است؟

اگرچه تمامی انواع عفونت ها قابل پیشگیری نیستند اما از بعضی از آنها می توان اجتناب نمود. زنان حامله باید از نظر وجود هرگونه عفونت در كانال زایمانی مورد ارزیابی قرار گیرند و حتی اگر خانم بارداری از نظر عفونت چك نشده باشد اما در گروه پرخطر باشد (مثلاً در حین زایمان تب داشته یا پارگی زودرس كیسه آب داشته، یا زایمان طول كشیده بوده یا قبلاً سابقه زایمان نوزادی داشته باشد كه مبتلا به عفونت شده است) نیز باید به منظور كاهش خطر انتقال عفونت در طی زایمان توسط پزشك مورد بررسی و درمان قرار گیرد. امروزه با استفاده از واكسیناسیون علیه باكتری هایی خاص می توان شانس بروز عفونت به این باكتری ها را كاهش داد.


چه وقت فرزندتان را به دكتر ببرید؟ اگر یكی از علایم زیر مشاهده شد:
• كم شیر خوردن یا عدم شیر خوردن
• تب
• زجر تنفسی (تلاش تنفسی) یا تنفس غیرعادی
• تغییر رنگ پوست (رنگ پریده یا كبود)
• خواب آلودگی یا بی تفاوتی
• تغییر در تن صدای نوزاد و یا گریه های جیغ مانند و بیش از حد
• تغییر در تن عضلانی، سفتی یا شلی خاص
• كاهش یا افزایش ضربان قلب نسبت به حد طبیعی
• تورم یا برجستگی ملاج ها در نوزادان
• هرگونه تغییر رفتار یا حركاتی كه شما را نگران كند.


همه علائم و نشانه ها به این معنی نیست كه فرزندتان مبتلا به سپسیس است اما در نوزادان باید فوراً بررسی شوند تا مطمئن شویم كه نوزاد بیمار نشده است.