FA | EN | AR |
if (Model != null) {

1401/08/17 09:42:36

ضعف و بی حالی

خستگی و ضعف و بیحالی

رایج ترین دلیل احساس ضعف و خستگی كه به راحتی با آزمایش قابل تشخیص است عبارت است از كمبود سه نوع ماده معدنی و دو نوع ویتامین. در واقع علاوه بر آهن، كمبود منیزیم، پتاسیم،‌ ویتامین B12 و اسید فولیك هم می تواند به بروز ضعف و خستگی منجر شوند. با استفاده از مكمل این مواد با نظر پزشك و نیز با استفاده از یك برنامه غذایی صحیح،‌ می توان این كمبودها رو جبران كرد.
اما اگر به این كمبودهای تغذیه ای توجه نشود، عوارض ناشی از كمبودها به خستگی محدود نمی شود و عوارض مهمتری رو به دنبال خواهد داشت. مثلاً، ‌كمبود ویتامین B12 اگر طولانی مدت شده مورد درمان قرار نگیرد، می تواند به آسیب همیشگی مغز و نخاع منجر شده و توانایی فرد در حركت، راه رفتن و فكر كردن را تحت تأثیر قرار دهد.
كمبود آهن منجر به كم خونی می شود. كم خونی در خانم ها شایع تر از آقایان است زیرا خانم ها هر ماه مقداری خون را از دست می دهند. در صورتی كه كم خونی شدید نباشد، ممكن است كه تشخیص داده نشود اما اگر به مراحل شدید برسد، علائمی نظیر خستگی مفرط، سردرد، درد ناحیه سینه و افزایش ضربان قلب را به همراه خواهد داشت. علاوه بر آهن،‌ كمبود ویتامین B12 و اسید فولیك هم می تواند به كم خونی منجر شود.
كمبود پتاسیم و منیزیم می تواند به دردهای عضلانی و ضعف بیانجامند. برای جبران كمبود منیزیم می توان از مواد غذایی مثل گوشت، ماهی، میوه (طالبی، موز و زردآلو)، سیب زمینی، شلغم و سایر سبزیجات استفاده كرد.

خستگی_ضعف_بیحالی
 

یكی از دلایل بسیار مهم در بروز كمبود مواد معدنی و ویتامین ها در بدن، استفاده از رژیم های لاغری سخت می باشد. خیلی از افراد در طول زندگی خود به سراغ رژیم های سخت لاغری می روند و مصرف مهمترین گروه های غذایی را حذف می كنند. این امر از دلایل شایع در بروز كمبودهای تغذیه ای در فرد می باشد.
بسیاری از كسانی كه رژیم كاهش وزن می گیرند، مصرف كربوهیدرات را به شدت كاهش می دهند و یا به كلی قطع می كنند. این كار باعث می شود كه فرد به شدت از دریافت ویتامین های گروه B و برخی از مواد مغذی ضروری برای انرژی رسانی به مغز،‌ محروم شود. رژیم كم كربوهیدرات و كمبود ویتامین B12 كه در خانم های بالای 50 سال به طور طبیعی كمتر جذب بدن می شود، می تواند به بروز كم توانایی های ذهنی و خستگی جسمی منجر شود.
پس همیشه از انواع مختلف و متنوعی از مواد غذایی استفاده كنید و هیچ وقت بدون مشاوره با پزشك و كارشناس تغذیه، رژیم كاهش وزن را شروع نكنید.
نخوردن وعده های غذایی هم یكی دیگر از عوامل ایجاد كمبود مواد معدنی و ویتامین ها در بدن و بروز خستگی است. حتماً صبحانه بخورید و نگذارید كه فاصله بین بیدار شدن از خواب و خوردن صبحانه، بیشتر از یك ساعت باشد تا مغز و سایر اعضای بدن، توان شروع فعالیت های روزانه را داشته باشند.
در كنار ویتامین ها و مواد معدنی كه در بالا به آنها اشاره شد، تعداد دیگری از این مواد هم هستند كه می توانند در بروز خستگی نقش داشته باشند. از جمله این مواد، می توان به كمبود عنصر روی (zn) اشاره كرد. برای دریافت روی بیشتر می توان از بادام زمینی، غلات كامل، ماهی، ماكیان و تخم مرغ استفاده كرد.
كمبود ویتامین D هم باعث خستگی و ضعف می شود و هم در دراز مدت، سلامت استخوان ها را به خطر می اندازد و احتمال پوكی استخوان را افزایش می دهد.
البته خستگی دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد. مثلاً‌ كم خوابی، عدم فعالیت بدنی و ورزش نكردن و یا حتی وجود بیماری قلبی از جمله عواملی هستند كه میتوانند موجب خستگی شوند. به همین دلیل، در صورت احساس خستگی و بی حالی مفرط باید حتماً به پزشك مراجعه كنید تا علت اصلی آن مشخص و اقدامات لازم در اسرع وقت انجام شوند.