FA | EN | AR | AZ
if (Model != null) {

1401/08/17 09:38:31

سنگ مجاري ادرار

قولنج كليه يك بيماري با درد شديد پهلو بوده كه بعلت گير كردن سنگ ادراري در لوله حالب و به دنبال آن انسداد و تورم كليه مي­باشد. در اكثر موارد سنگهاي كوچك حالب با تجويز مسكن خودبخود دفع مي­شوند ولي در مواردي كه سنگها بزرگتر باشند، مي­توان از روش جراحي TUL از راه مجرا، بدون هيچگونه برشي روي شكم و بي هيچ دردي سنگ را خارج نمود.

قبل از عمل:

متخصص بيهوشي قبل از عمل بيمار را مشاوره مي­نمايد. آسپرين و ساير داروهاي ضد التهاب از چند روز قبل مي­بايست قطع شوند. بيمار مي­تواند صبح روز عمل ناشتا به بيمارستان مراجعه نمايد. ولي معمولاً از روز قبل بستري شده و از شب قبل ناشتا بوده و سرم تزريقي و آنتي بيوتيك شروع مي­شود.

 براي اين عمل از روش بيحسي نخاعي استفاده مي­شود و در اغلب موارد نياز به بيهوشي عمومي نيست.

 عمل جراحي:

جراح به كمك وسيله­اي بنام يورتروسكوپ از طريق مجراي ادرار وارد مثانه و سپس لوله حالب شده و بعد از ديدن سنگ به كمك ابزار مخصوص سنگ را خرد نموده و در اين مرحله در صورتي كه امكان داشته باشد خرده­هاي سنگ خارج شده و در غير اين صورت بسته به نظر جراح ممكن است در داخل لوله حالب لوله­اي قرار داده شود كه توسط يك سوند مثانه ثابت مي­گردد.

بعد از جراحي:

در صورتي كه سنگ بيمار بطور كامل خارج شده باشد، بيمار بعد از رفع بيحسي مي­تواند در همان روز مرخص شده ولي در مواردي كه نياز به گذاشتن لوله حالب وجود دارد، بيمار معمولاً 1 تا 2 روز در بيمارستان اقامت داشته و بعد از خارج كردن لوله حالب مرخص مي­شود.

 مراقبت در منزل

¨ معمولاً براي چند روز آنتي بيوتيك خوراكي و مسكن تجويز مي­شود.

 ¨ به بيمار توصيه مي­شود مايعات زياد مصرف نمايد.

¨ همچنين بيمار مي­بايست جهت كمك به دفع خرده سنگها فعاليت نموده و حتماً در يك ظرف ادرار نمايد تا در صورت دفع سنگ آنها را جهت انجام آزمايش جمع­آوري نمايد.

¨ بيمار ممكن است تا چند روز دفع ادرار خون­آلود داشته باشد كه با خوردن مايعات زياد برطرف مي­شود.

 ¨ در صورت تب و لرز يا درد شديد پهلو بيمار مي­بايست با پزشك خود تماس بگيرد.

 ¨ معمولاً دو هفته بعد، بيمار طبق دستور پزشك، با يك عكس ساده جهت كنترل مراجعه مي­نمايد.