FA | EN | AR |
if (Model != null) {

1401/08/17 09:38:31

سنگ مجاری ادرار

قولنج كلیه یك بیماری با درد شدید پهلو بوده كه بعلت گیر كردن سنگ ادراری در لوله حالب و به دنبال آن انسداد و تورم كلیه می­باشد. در اكثر موارد سنگهای كوچك حالب با تجویز مسكن خودبخود دفع می­شوند ولی در مواردی كه سنگها بزرگتر باشند، می­توان از روش جراحی TUL از راه مجرا، بدون هیچگونه برشی روی شكم و بی هیچ دردی سنگ را خارج نمود.

 

قبل از عمل:

متخصص بیهوشی قبل از عمل بیمار را مشاوره می­نماید. آسپرین و سایر داروهای ضد التهاب از چند روز قبل می­بایست قطع شوند. بیمار می­تواند صبح روز عمل ناشتا به بیمارستان مراجعه نماید. ولی معمولاً از روز قبل بستری شده و از شب قبل ناشتا بوده و سرم تزریقی و آنتی بیوتیك شروع می­شود.

 برای این عمل از روش بیحسی نخاعی استفاده می­شود و در اغلب موارد نیاز به بیهوشی عمومی نیست.

سنگ_مجاری_ادراری

 عمل جراحی:

جراح به كمك وسیله ­ای بنام یورتروسكوپ از طریق مجرای ادرار وارد مثانه و سپس لوله حالب شده و بعد از دیدن سنگ به كمك ابزار مخصوص سنگ را خرد نموده و در این مرحله در صورتی كه امكان داشته باشد خرده­ های سنگ خارج شده و در غیر این صورت بسته به نظر جراح ممكن است در داخل لوله حالب لوله­ای قرار داده شود كه توسط یك سوند مثانه ثابت می­گردد.

 

بعد از جراحی:

در صورتی كه سنگ بیمار بطور كامل خارج شده باشد، بیمار بعد از رفع بیحسی می­تواند در همان روز مرخص شده ولی در مواردی كه نیاز به گذاشتن لوله حالب وجود دارد، بیمار معمولاً 1 تا 2 روز در بیمارستان اقامت داشته و بعد از خارج كردن لوله حالب مرخص می­شود.

 

 مراقبت در منزل :

* معمولاً برای چند روز آنتی بیوتیك خوراكی و مسكن تجویز می­شود.

* به بیمار توصیه می­شود مایعات زیاد مصرف نماید.

* همچنین بیمار می­بایست جهت كمك به دفع خرده سنگها فعالیت نموده و حتماً در یك ظرف ادرار نماید تا در صورت دفع سنگ آنها را جهت انجام آزمایش جمع ­آوری نماید.

* بیمار ممكن است تا چند روز دفع ادرار خون­آلود داشته باشد كه با خوردن مایعات زیاد برطرف می­شود.

* در صورت تب و لرز یا درد شدید پهلو بیمار می­بایست با پزشك خود تماس بگیرد.

* معمولاً دو هفته بعد، بیمار طبق دستور پزشك، با یك عكس ساده جهت كنترل مراجعه می­نماید.