FA | EN | AR | AZ
if (Model != null) {

1401/08/17 09:36:44

سنگ كليه

عوامل زمينه ساز بروز سنگ¬هاي كليه:
* كم تحركي    * پركاري تيروئيد   * اسيدوز توبولي كليه   * مصرف زياد نمك     * افزايش كلسيم ادرار با علت ناشناخته
افزايش اگزالات ادرار: تنها هشت ماده¬ي غذايي سبب افزايش دفع ادراري اگزالات مي¬شوند. اين مواد غذايي شامل:
اسفناج، ريواس، چغندر، آجيل، شكلات، چاي، سبوس گندم و توت فرنگي هستند.
* پروتئين حيواني: رژيم غذايي پر پروتئين همراه با افزايش دفع كلسيم، اگزالات و اورات است.
* فيبر غذايي: افزايش فيبر غذايي، سبب كاهش عوامل خطر تشكيل سنگ به خصوص سنگ¬هاي كلسيمي مي¬شود. 
آموزش خودمراقبتي در منزل:
درمان تغذيه¬اي در سنگ¬هاي اگزالات كلسيم
اولين و مهمترين جزء درمان تغذيه¬اي اين بيماران، مصرف فراوان آب است.
مورد بعدي، كاهش اگزالات رژيم غذايي است كه به خصوص با حذف آن هشت ماده¬ي غذايي غني از اگزالات (اسفناج، ريواس، چغندر، آجيل، شكلات، چاي، سبوس گندم و توت فرنگي)، تا حد زيادي اگزالات رژيم غذايي كاهش مي¬يابد.
 درمان تغذيه¬اي در سنگ¬هاي اسيد اوريكي
بيماران مبتلا به سنگ¬هاي اسيد اوريكي بايد آب زيادي مصرف كنند و لازم است با تجويز رژيم غذايي با باقيمانده¬ي قليايي، pH ادرار آنها را كمي افزايش داد تا به 6-5/6 برسد. در صورتي كه افزايش اسيد اوريك شديد باشد، بايد پروتئين تنها در محدوده¬ي توصيه شده مصرف شود و مصرف منابع غذايي حاوي پورين از جمله گوشت¬ها، عصاره¬ي گوشت، حبوبات و ساير منابع بايد كاهش يابد.
درمان تغذيه¬اي در سنگ¬هاي سيستئيني
اين بيماران بايد آب فراواني (بيشتر از 4 ليتر روز) بنوشند. اغلب لازم است در طول شب نيز بيدار شده و آب بنوشند. رژيم غذايي با باقيمانده¬ي قليايي، براي افزايش pH ادرار تا 7/5
لازم است. به علاوه براي آنها رژيم غذايي حاوي سيستئين، متيونين و سيستئين كم توصيه مي¬شود. اگر با اين موارد سنگ كنترل نشود، پني سيلامين هم تجويز مي¬شود كه اثرات جانبي زيادي دارد.
در مورد سنگ¬هاي STRUVITE، درمان تغذيه¬اي چندان نقشي ندارد و درمان آنها شامل درمان آنتي بيوتيكي و نيز برداشتن سنگ به وسيله جراحي است.
در مجموع، به همه افراد سالم،‌به خصوص، افراد مستعد بروز سنگ كليه توصيه مي¬شود، در طول روز به مقدار كافي آب و مايعات مصرف نمايند. افراد مبتلا به سنگ¬هاي كليه نيز حتماً حداقل 2 ليتر آب در طول روز بنوشند و علاوه بر توجه به نكات فوق، براي تنظيم رژيم غذايي بر حسب نوع سنگ، با يك متخصص تغذيه مشورت نمايند.