FA | EN | AR | AZ
if (Model != null) {

1401/08/16 09:25:31

سرطان پستان

سرطان پستان:

سرطان پستان يكي از شايع­ترين سرطان­ها در خانم در سراسر جهان مي­باشد و دومين علت مرگ و مير ناشي از سرطان در خانم­ها مي­باشد. اين بيماري ممكن است در آقايان نيز مشاهده شود (كمتر از يك درصد سرطان پستان در مردان روي مي­دهد).

عوامل خطر در ابتلا به سرطان پستان كدامند؟

1. جنس (خانم­ها شايع است) و افزايش سن

2. سرطان قبلي سينه: احتمال گسترش سرطان در همان پستان يا پستان ديگر را افزايش مي­يابد.

3. تاريخچه خانوادگي: مبتلا بودن اقوام درجه يك خانواده (مادر، دختر و خواهر) به سرطان پستان احتمال ابتلاي فرد را دو برابر مي­كند، ابتلاي دو نفر از اقوام درجه يك خانواده، ابتلاي فرد را 5 برابر مي­كند.

4. قاعدگي زودرس (قبل از 12 سالگي)، عدم حاملگي، اولين زايمان بعد از 30 سالگي، يائسگي ديررس (بعد از 55 سالگي) و هورمون درماني، قرص­هاي ضد بارداري خوراكي، درمان جايگزيني هورمون، سيگار كشيدن و رژيم پر چربي نيز از عوامل ضعيف موثراند.

5. ساير عوامل ممكن است شامل تماس با پرتوهاي يونيزه در نوجواني و جواني، چاقي، مصرف الكل (آبجو و مشروب)، رژيم غذايي پر چربي مي­باشند.

علايم سرطان پستان چيست؟

سرطان پستان به صورت يك توده منفرد و يك طرفه اغلب در ربع فوقاني خارج پستان ظاهر   مي­شود. توده معمولاً بدون درد، غير حساس، سفت، بد شكل و غير متحرك بوده و توسط بيمار يا همسرش كشف مي­شود. (در بعضي از زنان هيچ علامتي نداشته و هيچ توده­اي لمس نمي­شود، اما ماموگرافي غير طبيعي دارند)

2. در موارد پيشرفته ممكن است نوك سينه فرو رفته و پوست آن مثل پرتقال شده و كشيده مي­شود و يا ترشحات غير عادي (خون آلود) از نوك پستان خارج مي­شود.

سرطان پستان چگونه تشخيص داده مي­شود؟

تشخيص بر اساس علايم و نشانه­هاي بيمار، معاينه پزشك، ماموگرافي، سونوگرافي، ام آر آي و نمونه­برداري با سوزن مي­تواند انجام گيرد.

درمان سرطان سينه

درمان به صورت درمان جراحي (قسمتي و يا تمام پستان برداشته مي­شود)، راديوتراپي، هورمون درماني و شيمي درماني انجام مي­شود

پيشگيري از ابتلا به سرطان پستان:

1. حفظ تناسب اندام و رژيم غذايي سالم

2. ورزش مرتب و قاعده مند (حداقل چهار ساعت در هفته)

3. اگر از درمان­هاي هورموني استفاده كرده و يا از قرص­هاي پيشگيري از بارداري استفاده مي­كنيد، با پزشكتان درباره اثرات آنها بر سرطان سينه مشورت نماييد.

4. نوزادان خود را با شير خودتان تغذيه نماييد.

5. اگر مي­خواهيد بعد از سي سالگي بچه­دار شويد، با پزشكتان درباره خطرات آن صحبت نماييد.

6. اگر سابقه خانوادگي و يا ژنتيكي ابتلا به اين بيماري را داريد، از داروهاي ضد استروژني يا ساير داروها كه ترشح استروژن را كاهش داده و يا كم مي­كند و يا جراحي­ها پيشگيري كننده مي­شود براي كاهش خطر ابتلا به اين نوع سرطان استفاده نمود.

7. انجام ماموگرافي منظم بعد از 40 سالگي سالانه انجام شود.

8. معاينه پستان توسط فرد ماهيانه انجام شود. انجام معاينه پستان توسط پزشك در سنين 40-20 سال هر 3 سال بعد از 40 سالگي ساليانه انجام شود.

مواردي كه مي­توانند در محافظت از ابتلا فرد به سرطان مؤثر باشند:

E ترك سيگار: سيگار، دود سيگار و مصرف تنباكو و حشيش از علل بروز سرطان مري، گلو، دهان و ريه مي­باشد. همچنين از افرادي كه سيگار مي­كشند به دليل مضرات دود سيگار اجتناب كنيد. سيگار در شكل غير مستقيم و نهفته و اثرات دود آن در افراد غير سيگاري، علت مرگ صدها تن از مبتلايان به سرطان ريه در سراسر دنيا مي­باشد. همچنين بين سيگار و بروز سرطان دهانه رحم در زنان ارتباط وجود دارد.

E در رژيم غذايي خود مصرف غذاهاي پرچرب را محدود كنيد، به خصوص چربي­هاي حيواني، مصرف غذاهاي حاوي چربي­هاي اشباع شده، خطر بروز سرطان روده، پروستات و پستان را افزايش مي­دهد.

E ميوه­ها و سبزيجات تازه مصرف كنيد. آنتي اكسيدان­هاي موجود در اين غذاها، بدن را در برابر ابتلا به سرطان محافظت مي­كنند. جهت كاهش خطر بروز سرطان، روزانه چهار تا پنج وعده ميوه و سبزي در رژيم غذايي خود بگنجانيد.

E از نظر جسمي فعال باشيد. وزن ايده آل داشته باشيد.

E از مصرف الكل پرهيز كرده و آن را به حداقل ممكن برسانيد. مصرف زياد الكل با سرطان­هاي بيني، دهان، زبان، لوله گوارش و كبد در ارتباط است.

E از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بپرهيزيد. ملانوما نوعي سرطان پوست است كه معمولاً با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب مرتبط است. هنگامي كه در معرض آفتاب قرار مي­گيريد از كلاه و كرم­هاي مخصوص استفاده نماييد.

E هنگام كار كردن و يا سر و كار داشتن با مواد شيميايي سرطان زا، از وسايل حفاظتي مانند دستكش، لباس مخصوص و ماسك استفاده كنيد. از   دستورالعمل­هايي كه بر روي اين مواد نوشته شده­اند در حين استفاده آنها، پيروي كنيد.

 E از ويروس­هايي كه از طريق آميزش جنسي منتقل مي­شوند خود را محافظت نماييد. برخي از اين ويروس­ها مثل پاپيلوما ويروس (HIV) خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سرطان­هاي روده­اي را افزايش مي­دهند. از سلامت جنسي همسر خود مطمئن باشيد. در صورت احتمال وجود بيماري در هر كدام از زوجين، از كاندوم در هر بار نزديكي استفاده نماييد.

سطح زندگي خود را بهبود بخشيد و سالم زندگي كنيد. اگر مي­خواهيد در روش زندگي خود تغييراتي به وجود آوريد شما قادر نخواهيد بود آن را به يكباره عوض كنيد. سعي كنيد تا رفتارهاي بهداشتي خود را ارتقا دهيد،‌ در اين صورت به اهداف شيوه زندگي ايده آل خود، نزديك مي­شويد. اگر اين موارد را به كار ببنديد به ميزان زيادي احتمال ابتلا به سرطان را كاهش مي­دهيد.

در صورت شناسايي زودرس سرطان، درمان آن موفقيت آميزتر مي­باشد. معاينات دوره­اي سالانه انجام دهيد كه شامل آزمايشات غربالگري هم مي­باشد. در مورد آزمايشات غربالگري كه براي سن شما پيشنهاد مي­شود و متناسب با تاريخچه پزشكي خانوادگي شما هست از پزشك و يا كادر درماني سوال نماييد و آن­ها را انجام دهيد.