FA | EN | AR | AZ
if (Model != null) {

1401/08/16 09:23:49

سرطان پانكراس

انواع سرطان لوزالمعده (پانكراس):

سرطان پانكراس بر اساس اينكه كدام قسمت از لوزالمعده را تحت تأثير قرار داده است دسته بندي مي­شود: بخشي كه توليد آنزيم­هاي هضم كننده (برون ريز: اگزوكرين) را توليد مي­كند و بخشي كه انسولين و هورمون­هاي ديگر (درون ريز: اندوكرين) را توليد مي­كند.

علائم سرطان پانكراس:

*يرقان: مانيكه سرطان لوزالمعده محل اتصاي مجراي صفراوي به روده (مجراي صفراوي مشترك) را مسدود مي­كند، مواد تشكيل دهنده صفرا در خون جمع مي­شود. اين مواد پوست و چشم را زرد مي­كند، وضعيتي به نام زردي يا يرقان را ايجاد مي­كنند كه باعث تيره شدن ادرار، روشن شدن رنگ مدفوع و خارش مي­شود.

*درد شكم: سرطان لوزالمعده مي­تواند يك درد طاقت فرسا در قسمت فوقاني شكم به سمت پشت را ايجاد كند. درد ممكنست كم و زياد شود.      كمر درد

آروغ زدن برخي از افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده ممكنست احساس سيري زودرس با وعده­هاي غذايي يا تورم ناخوشايند در شكم داشته باشند.     *تهوع       * استفراغ

بروز علايم به موقعيت تومور بستگي دارد. بطور كلي، علايم سرطان سر پانكراس در مقايسه با تنه و انتهاي پانكراس زودتر ظاهر مي­شود. در نظر داشته باشيد كه داشتن هر يك از اين علائم يا همه اين علائم به اين معني نيست كه فرد مبتلا به سرطان پانكراس باشد.

علايم مشاهده شده سرطان پانكراس در كل بدن:

همانطور كه سرطان رشد و گسترش مي­يابد، سرطان پانكراس بر كل بدن تاثير مي­گذارد و مي­تواند اين علائم را به همراه داشته باشد:

*كاهش وزن   *كسالت    *از دست دادن اشتها     *افزايش قند خون

مواردي كه مي­توانند در محافظت از ابتلا فرد به سرطان مؤثر باشند:

E ترك سيگار: سيگار، دود سيگار و مصرف تنباكو و حشيش از علل بروز سرطان مري، گلو، دهان و ريه مي­باشد. همچنين از افرادي كه سيگار مي­كشند به دليل مضرات دود سيگار اجتناب كنيد. سيگار در شكل غير مستقيم و نهفته و اثرات دود آن در افراد غير سيگاري، علت مرگ صدها تن از مبتلايان به سرطان ريه در سراسر دنيا مي­باشد. همچنين بين سيگار و بروز سرطان دهانه رحم در زنان ارتباط وجود دارد.

E در رژيم غذايي خود مصرف غذاهاي پرچرب را محدود كنيد، به خصوص چربي­هاي حيواني، مصرف غذاهاي حاوي چربي­هاي اشباع شده، خطر بروز سرطان روده، پروستات و پستان را افزايش مي­دهد.

E ميوه­ها و سبزيجات تازه مصرف كنيد. آنتي اكسيدان­هاي موجود در اين غذاها، بدن را در برابر ابتلا به سرطان محافظت مي­كنند. جهت كاهش خطر بروز سرطان، روزانه چهار تا پنج وعده ميوه و سبزي در رژيم غذايي خود بگنجانيد.

E از نظر جسمي فعال باشيد. وزن ايده آل داشته باشيد.

E از مصرف الكل پرهيز كرده و آن را به حداقل ممكن برسانيد. مصرف زياد الكل با سرطان­هاي بيني، دهان، زبان، لوله گوارش و كبد در ارتباط است.

E از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بپرهيزيد. ملانوما نوعي سرطان پوست است كه معمولاً با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب مرتبط است. هنگامي كه در معرض آفتاب قرار مي­گيريد از كلاه و كرم­هاي مخصوص استفاده نماييد.

E هنگام كار كردن و يا سر و كار داشتن با مواد شيميايي سرطان زا، از وسايل حفاظتي مانند دستكش، لباس مخصوص و ماسك استفاده كنيد. از   دستورالعمل­هايي كه بر روي اين مواد نوشته شده­اند در حين استفاده آنها، پيروي كنيد.

 E از ويروس­هايي كه از طريق آميزش جنسي منتقل مي­شوند خود را محافظت نماييد. برخي از اين ويروس­ها مثل پاپيلوما ويروس (HIV) خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سرطان­هاي روده­اي را افزايش مي­دهند. از سلامت جنسي همسر خود مطمئن باشيد. در صورت احتمال وجود بيماري در هر كدام از زوجين، از كاندوم در هر بار نزديكي استفاده نماييد.