FA | EN | AR |
if (Model != null) {

1401/08/16 09:23:49

سرطان پانكراس

انواع سرطان لوزالمعده (پانكراس):

سرطان پانكراس بر اساس اینكه كدام قسمت از لوزالمعده را تحت تأثیر قرار داده است دسته بندی می­شود: بخشی كه تولید آنزیم ­های هضم كننده (برون ریز: اگزوكرین) را تولید می­كند و بخشی كه انسولین و هورمون­ های دیگر (درون ریز: اندوكرین) را تولید می­كند.

 

سرطان_پانكراس

 

علائم سرطان پانكراس:

یرقان: مانیكه سرطان لوزالمعده محل اتصای مجرای صفراوی به روده (مجرای صفراوی مشترك) را مسدود می­كند، مواد تشكیل دهنده صفرا در خون جمع می­شود. این مواد پوست و چشم را زرد می­كند، وضعیتی به نام زردی یا یرقان را ایجاد می­كنند كه باعث تیره شدن ادرار، روشن شدن رنگ مدفوع و خارش می­شود.

درد شكم: سرطان لوزالمعده می­تواند یك درد طاقت فرسا در قسمت فوقانی شكم به سمت پشت را ایجاد كند. درد ممكنست كم و زیاد شود.     

كمر درد

* آروغ زدن: برخی از افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده ممكنست احساس سیری زودرس با وعده­های غذایی یا تورم ناخوشایند در شكم داشته باشند.    

تهوع      

* استفراغ

بروز علائم به موقعیت تومور بستگی دارد. بطور كلی، علائم سرطان سر پانكراس در مقایسه با تنه و انتهای پانكراس زودتر ظاهر می­شود. در نظر داشته باشید كه داشتن هر یك از این علائم یا همه این علائم به این معنی نیست كه فرد، مبتلا به سرطان پانكراس باشد.

 

علائم مشاهده شده سرطان پانكراس در كل بدن:

همانطور كه سرطان رشد و گسترش می­یابد، سرطان پانكراس بر كل بدن تاثیر می­گذارد و می­تواند این علائم را به همراه داشته باشد:

*كاهش وزن   *كسالت    *از دست دادن اشتها     *افزایش قند خون

 

مواردی كه می­توانند در محافظت از ابتلا فرد به سرطان مؤثر باشند:

  • ترك سیگار: سیگار، دود سیگار و مصرف تنباكو و حشیش از علل بروز سرطان مری، گلو، دهان و ریه می­باشد. همچنین از افرادی كه سیگار می­كشند به دلیل مضرات دود سیگار اجتناب كنید. سیگار در شكل غیر مستقیم و نهفته و اثرات دود آن در افراد غیر سیگاری، علت مرگ صدها تن از مبتلایان به سرطان ریه در سراسر دنیا می­باشد. همچنین بین سیگار و بروز سرطان دهانه رحم در زنان ارتباط وجود دارد.
  • در رژیم غذایی خود مصرف غذاهای پرچرب را محدود كنید، به خصوص چربی­ های حیوانی، مصرف غذاهای حاوی چربی­ های اشباع شده، خطر بروز سرطان روده، پروستات و پستان را افزایش می­دهد.
  • میوه ­ها و سبزیجات تازه مصرف كنید. آنتی اكسیدان­های موجود در این غذاها، بدن را در برابر ابتلا به سرطان محافظت می­كنند. جهت كاهش خطر بروز سرطان، روزانه چهار تا پنج وعده میوه و سبزی در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • از نظر جسمی فعال باشید. وزن ایده آل داشته باشید.
  • از مصرف الكل پرهیز كرده و آن را به حداقل ممكن برسانید. مصرف زیاد الكل با سرطان­های بینی، دهان، زبان، لوله گوارش و كبد در ارتباط است.
  • از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بپرهیزید. ملانوما نوعی سرطان پوست است كه معمولاً با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب مرتبط است. هنگامی كه در معرض آفتاب قرار می­گیرید از كلاه و كرم­های مخصوص استفاده نمایید.
  • هنگام كار كردن و یا سر و كار داشتن با مواد شیمیایی سرطان زا، از وسایل حفاظتی مانند دستكش، لباس مخصوص و ماسك استفاده كنید. از دستورالعمل­هایی كه بر روی این مواد نوشته شده ­اند در حین استفاده آنها، پیروی كنید.
  • از ویروس­هایی كه از طریق آمیزش جنسی منتقل می­شوند خود را محافظت نمایید. برخی از این ویروس­ها مثل پاپیلوما ویروس (HIV) خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سرطان­های روده ­ای را افزایش می­دهند. از سلامت جنسی همسر خود مطمئن باشید. در صورت احتمال وجود بیماری در هر كدام از زوجین، از كاندوم در هر بار نزدیكی استفاده نمایید.