FA | EN | AR |
if (Model != null) {

1401/08/16 09:20:44

سرطان كبد

كبد عضوی شكمی واقع در بالا و راست شكم با وزن حدود 1/5 كیلوگرم می­باشد. این عضو نقش به سزایی در تعادل متابولیسم بدن ایفا می­كند.

 

علائم سرطان كبد:

متاسفانه، تا مراحل پیشرفته، اغلب بیماری خود را نشان نمی­دهد، با این وجود به محض مشاهده علایم زیر، به پزشك متخصص مراجعه نمایید:

* از دست دادن بی دلیل وزن       * نداشتن اشتها          * احساس سنگینی زیاد، حتی بعد از مصرف وعده ­های كوچك       * تهوع و استفراغ           * یك كبد بزرگ شده (كه بصورت توده، زیر دنده­ های سمت راست احساس می­شود)           * یك طحال بزرگ (كه در زیر دنده ­های چپ، مثل یك توده احساس می­شود)          *احساس درد در شكم و یا نزدیك كتف راست        *بادكردگی شكم و یا تجمع مایعات در حفره شكم         * زردی پوست و سفیدی چشم           * خارش

سرطان_كبد

برخی علائم دیگر مانند تب، رگ­ های برآمده پوست شكم، خونریزی و یا كبودی غیر عادی پوست هم می­توانند نشانه­ هایی از بروز سرطان كبد باشند. ممكن است كسانی كه هپاتیت مزمن، و یا سیروز دارند، احساس بدتری نسبت به معمول خود داشته باشند، و یا نتایج آزمایشات آنان، مثل »آلفافیتوپروتئین« تغییر كرده باشد. بعضی از تومورهای كبدی، هورمون­ هایی می­سازند كه بر دیگر اندام ­ها تاثیر سوء دارند، مثل:

  • هایپر كلسمی (افزایش میزان كلسیوم در خون): باعث تهوع، گیجی و منگی، ضعف، یبوست و مشكلات ماهیچه­ ای می­شود، و یا هایپوگلیسمی (افت سطح قند خون): كه موجب خستگی شدید و یا غش می­شود.
  • ژنیوكوماستی (بزرگ شدن پستان­ها در آقایان)
  • كوچك شدن بیضه ­ها در مردان (به علت ترشح هورمون از تومورهای سرطانی)
  • اریتروسیتوز (افزایش گلبول­ های قرمز خون): باعث می­شود فرد »سرخ و برافروخته« به نظر بیاید.

البته، برخی از این علائم، در دیگر بیماری­ها هم وجود دارند (مثلاً، سایر مسائل و اختلالات كبدی)، بهتر است در صورت مشاهده این نشانه، به پزشك متخصص رجوع كنید تا پس از تشخیص درمان مناسب آغاز گردد.

مواردی كه می­توانند در محافظت از ابتلا فرد به سرطان مؤثر باشند:

* ترك سیگار: سیگار، دود سیگار و مصرف تنباكو و حشیش از علل بروز سرطان مری، گلو، دهان و ریه می­باشد. همچنین از افرادی كه سیگار می­كشند به دلیل مضرات دود سیگار اجتناب كنید. سیگار در شكل غیر مستقیم و نهفته و اثرات دود آن در افراد غیر سیگاری، علت مرگ صدها تن از مبتلایان به سرطان ریه در سراسر دنیا می­باشد. همچنین بین سیگار و بروز سرطان دهانه رحم در زنان ارتباط وجود دارد.

* در رژیم غذایی خود مصرف غذاهای پرچرب را محدود كنید، به خصوص چربی­های حیوانی، مصرف غذاهای حاوی چربی­ های اشباع شده، خطر بروز سرطان روده، پروستات و پستان را افزایش می­دهد.

* میوه ­ها و سبزیجات تازه مصرف كنید. آنتی اكسیدان ­های موجود در این غذاها، بدن را در برابر ابتلا به سرطان محافظت می­كنند. جهت كاهش خطر بروز سرطان، روزانه چهار تا پنج وعده میوه و سبزی در رژیم غذایی خود بگنجانید.

* از نظر جسمی فعال باشید. وزن ایده آل داشته باشید.

* از مصرف الكل پرهیز كرده و آن را به حداقل ممكن برسانید. مصرف زیاد الكل با سرطان­ های بینی، دهان، زبان، لوله گوارش و كبد در ارتباط است.

* از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بپرهیزید. ملانوما نوعی سرطان پوست است كه معمولاً با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب مرتبط است. هنگامی كه در معرض آفتاب قرار می­گیرید از كلاه و كرم­ های مخصوص استفاده نمایید.

* هنگام كار كردن و یا سر و كار داشتن با مواد شیمیایی سرطان زا، از وسایل حفاظتی مانند دستكش، لباس مخصوص و ماسك استفاده كنید. از دستورالعمل­ هایی كه بر روی این مواد نوشته شده ­اند در حین استفاده آنها، پیروی كنید.

 * از ویروس­ هایی كه از طریق آمیزش جنسی منتقل می­شوند خود را محافظت نمایید. برخی از این ویروس­ ها مثل پاپیلوما ویروس (HPV) خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سرطان­های روده­ ای را افزایش می­دهند. از سلامت جنسی همسر خود مطمئن باشید. در صورت احتمال وجود بیماری در هر كدام از زوجین، از كاندوم در هر بار نزدیكی استفاده نمایید.

تومورسرطانی كبد