FA | EN | AR |
if (Model != null) {

1401/08/16 09:18:35

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در تخمدان­ها شروع می­شود. تخمدان­ها غدد تولید مثلی هستند كه تنها در زنان یافت می­شوند. تخمدان­ها برای تولید مثل تخمك­ها را تولید می­كنند. تخمك­ها از طریق لوله­های فالوپی به رحم می­روند كه آنجا تخمك لقاح می­یابد و به جنین تبدیل می­شود. تخمدان­ها همچنین منبع اصلی هورمون­های زنانه استروژن و پروژسترون هستند. در هر طرف رحم­ها در لگن­ها یك تخمدان وجود دارد.

سرطان تخمدان

علائم و درمان سرطان تخمدان

* ترشحات غیرطبیعی واژن     * لكه ­بینی پس از رابطه جنسی یا دفع ادرار

* لكه ­بینی غیر منتظره بین دوره­ های قاعدگی    * خونریزی شدید عادت ماهیانه

درمان سرطان تخمدان شامل جراحی (جراحی شامل خارج سازی رحم (هیستركتومی) و خارج سازی دوطرفه لوله­ های فالوپ و تخمدان ­ها می­شود (TAH+BSO)). جراح تلاش می­كند تا جای ممكن تومور را خارج نماید. پس از جراحی شیمی درمانی برای حداقل 6 دوره توصیه می­شود.

 

مواردی كه می­توانند در محافظت از ابتلا فرد به سرطان مؤثر باشند:

* ترك سیگار: سیگار، دود سیگار و مصرف تنباكو و حشیش از علل بروز سرطان مری، گلو، دهان و ریه می­باشد. همچنین از افرادی كه سیگار می­كشند به دلیل مضرات دود سیگار اجتناب كنید. سیگار در شكل غیر مستقیم و نهفته و اثرات دود آن در افراد غیر سیگاری، علت مرگ صدها تن از مبتلایان به سرطان ریه در سراسر دنیا می­باشد. همچنین بین سیگار و بروز سرطان دهانه رحم در زنان ارتباط وجود دارد.

* در رژیم غذایی خود مصرف غذاهای پرچرب را محدود كنید، به خصوص چربی­های حیوانی، مصرف غذاهای حاوی چربی­ های اشباع شده، خطر بروز سرطان روده، پروستات و پستان را افزایش می­دهد.

* میوه ­ها و سبزیجات تازه مصرف كنید. آنتی اكسیدان ­های موجود در این غذاها، بدن را در برابر ابتلا به سرطان محافظت می­كنند. جهت كاهش خطر بروز سرطان، روزانه چهار تا پنج وعده میوه و سبزی در رژیم غذایی خود بگنجانید.

* از نظر جسمی فعال باشید. وزن ایده آل داشته باشید.

* از مصرف الكل پرهیز كرده و آن را به حداقل ممكن برسانید. مصرف زیاد الكل با سرطان­ های بینی، دهان، زبان، لوله گوارش و كبد در ارتباط است.

* از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بپرهیزید. ملانوما نوعی سرطان پوست است كه معمولاً با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب مرتبط است. هنگامی كه در معرض آفتاب قرار می­گیرید از كلاه و كرم­ های مخصوص استفاده نمایید.

* هنگام كار كردن و یا سر و كار داشتن با مواد شیمیایی سرطان زا، از وسایل حفاظتی مانند دستكش، لباس مخصوص و ماسك استفاده كنید. از دستورالعمل­ هایی كه بر روی این مواد نوشته شده ­اند در حین استفاده آنها، پیروی كنید.

 * از ویروس­ هایی كه از طریق آمیزش جنسی منتقل می­شوند خود را محافظت نمایید. برخی از این ویروس­ ها مثل پاپیلوما ویروس (HPV) خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سرطان­های روده­ ای را افزایش می­دهند. از سلامت جنسی همسر خود مطمئن باشید. در صورت احتمال وجود بیماری در هر كدام از زوجین، از كاندوم در هر بار نزدیكی استفاده نمایید.

سرطان تخمدان