FA | EN | AR |
if (Model != null) {

1401/08/09 11:11:47

درد قفسه سینه

البته درد قفسه سینه بیماری نیست، بلكه صرفاً یك علامت هشداردهنده محسوب می­شود كه ممكن است ناشی از دردهای عصبی در اثر التهاب اعصاب بین دنده­ای باشد یا این كه از بعضی بیماری­های ویروسی مثل زونا ناشی شود. جالب آن­كه در گذشته درد ناشی از التهاب اعصاب بین دنده ای و عوارض ناشی از آن، قولنج تلقی می­شده كه با خوددرمانی از طریق مصرف مسكن به­ طور موقت تسكین پیدا می­كرده است. غافل از این­كه درد قفسه می­تواند به دردی بسیار جدی و شدید و حتی مرگ تبدیل شود. بیشترین علل درد قفسه سینه از نظر پزشكان داخلی بیماری­های قلبی، ریوی است. در بیماری­های قلبی انواع بیماری­ هایی كه به هر شكل بتوانند موجب نرسیدن اكسیژن یا ناتوانی خون­رسانی به قلب بشوند، درد آنژین یا درد قفسه صدری به وجود می­آورد. حتی در بیماری­ های ریوی نیز اگر اختلال در حركات تنفسی و اكسیژن ­رسانی به قلب مطرح باشد،‌ در آن صورت نیز ممكن است درد قفسه صدری ایجاد شود. نوع دیگری از درد قفسه صدری یا قفسه سینه ناشی از بیماری­ های گوارشی، بویژه ریفلاكس با علامت سوزش پشت جناغ است كه مشخصات خاص خود را دارد. به بیان دیگر، هر كدام از سه دلیل ذكر شده با علامت تفكیكی خاصی از همدیگر قابل تمایز هستند.

درد قفسه سینه

مقابله با دردهای قلبی قفسه سینه

اگر درد قفسه سینه بیمار با زمینه ریوی یا قلبی باشد با مصرف آسپرین یا داروهای زیرزبانی، بلافاصله در مراحل اولیه بروز درد، قابل پیشگیری و درمان است. تشخیص مقدماتی دردهای قفسه سینه از نوع قلبی و ریوی در مراحل اولیه ممكن است. به این ترتیب بیمار به واحد درمانی تخصصی برای تشخیص قطعی و تمهیدات درمانی خاص ارجاع می­شود. در چنین شرایطی چاق نبودن بیمار و نیز نحوه خوابیدن وی، یعنی این­كه زاویه­ دار و یك­طرفه بخوابد در بهبودی علائم نسبی درد قفسه سینه مؤثر است. به بیان دیگر در صورت كاهش درد در چنین شرایطی باید به ریفلاكس ظنین بود.

 

راه­ های تسكین درد قفسه سینه

مهم­ترین اصل برای كاهش درد قفسه سینه چه قلبی، ریوی یا گوارشی آن است كه بیمار در استراحت كامل به سر برده و از هر نوع تلاش و حركت بی­مورد و اضافی پرهیز كند. همچنین باید بیمار را به آرامش كامل تشویق كرد،‌ چرا كه استرس، هیجان و هر نوع اضطراب، ترس و خشم می­تواند موجب تشدید بیماری شود. حتی اگر لازم باشد از داروی آرامبخش با مقدار مناسب نیز می­توان به­ طور مقطعی و موقت استفاده كرد.

گاهی بیمار با بیماری­ های حاشیه ­ای مثل دل درد ناشی از سوراخ شدن زخم اثنی عشر، كیسه صفرای ملتهب یا فتق ­هایی كه به ریفلاكس منجر می­شود، مبتلا به درد قفسه سینه می­شود. در چنین شرایطی با توجه به سابقه پزشكی بیمار و شرح حال وی و نیز بررسی عواملی كه به بروز سنگ كیسه صفرا و زخم اثنی عشر كمك می­كند، تشخیص درست و قطعی عامل اصلی درد قفسه سینه ممكن می­شود. البته در مواردی نیز دردهای عصبی، دردهای موضعی در قفسه سینه ایجاد می­كند. همچنین بیمارانی كه سابقه بیماری قند، فشار خون و بیماری كلیوی دارند نیز طی مدت طولانی به سوزش پشت جناغ و قفسه سینه مبتلا می­شوند. از علل دیگر دردهای قفسة سینه تومورهای ریه می­باشد. تومورهای مری و نیز ضربه­ هایی كه به پارگی و آسیب بافت ریه و عروق ریوی منجر می­شود نیز باعث درد قفسة سینه می­شود.

البته در برخی موارد،‌ جراحی ­های بزرگ و طولانی نیز در بروز درد قفسه سینه مؤثر است كه حتی ممكن است ناشی از آمبولی ریوی ـ قلبی و انفاركتوس قلبی باشد. خوشبختانه بروز چنین اتفاقاتی در زمانی است كه بیماران مقیم بیمارستان هستند و معمولاً برای كنترل وضع بیمار مدیریت درمانی در دسترس است.